publicatie

Tribune 11/2009 :: Tevredenheid over raadsverkiezingen

Tribune, december 2009

Tevredenheid over raadsverkiezingen

We kunnen tevreden terugkijken op de gemeentelijke herindelingsverkiezingen van 18 november. In Venlo en Zuidplas maakt de SP haar entree in de gemeenteraad en in drie andere gemeenten wist de partij haar positie te consolideren. “De uitslag biedt een prima basis om verder op te bouwen.”

Tekst: Rob Janssen Foto: Jurgen Mols

Uitslagenavond in Horst aan de Maas, rechts Linda Hogema en Michael van Rengs, nummers 3 en 1 van de SP-lijst

“Natuurlijk hadden we gehoopt op meer”, zegt Evert Knoester, SP-lijsttrekker in het Zuid-Hollandse Zuidplas. Die gemeente is een fusie van Nieuwerkerk aan den IJssel, Moordrecht en Zevenhuizen/Moerkapelle. Maar met de overwegend conservatief-christelijke achtergrond van de kernen was het geen eenvoudige klus. Zeker als je weet dat het gebied ook nog eens als bijnaam ‘Wassenaar van het Groene Hart’ heeft. Knoester: “Dat dan het CDA, de SGP en de VVD de grootste partijen worden, kan nauwelijks verbazen. Jammer dat we op een haar na de tweede zetel misten. Niettemin zijn we zeker blij met het resultaat. We zitten nu in de gemeenteraad en kunnen daar gaan inzetten op kwaliteit. De kwantiteit komt wel bij de volgende verkiezingen. Iedereen in de afdeling heeft goed en enthousiast campagne gevoerd, dus ik heb er alle vertrouwen in.”

Reikhalzend zagen de landelijke media en politiek uit naar de verkiezingen in Venlo, de thuishaven van Geert Wilders. Alleen... de PVV deed niet eens mee. Zodat het erop leek dat de Venlose raadsverkiezingen enkel nog draaiden om de vraag: welke partij is dan uw tweede keus? Met andere woorden: wie profiteert er het meest van Wilders’ afwezigheid? Dat de SP op 18 november met twee zetels haar entree in de raad kon maken, toont aan dat menig Venlonaar zich toch niet liet meeslepen in die hype. “Dat stemt optimistisch”, zegt lijsttrekker Alex Vervoort tevreden. “Weliswaar is er in Venlo een ruk naar rechts gemaakt, met de VVD als grote winnaar. De PvdA verloor fors, GroenLinks halveerde. Maar wij zijn de enige linkse partij die wist te winnen. Onze winst biedt een goede basis om verder op te bouwen. Dat zal hard nodig zijn om sociaal beleid op de agenda te krijgen bij het nieuwe college, dat ongetwijfeld een rechtse signatuur zal hebben.”

“Juist waar we het meest te zien waren, werden we de grootste”

Ten noorden van Venlo liggen Venray en Horst aan de Maas. In beide gemeenten behield de SP haar zetelaantal van twee, respectievelijk vijf zetels. Dit tot grote opluchting van de Venrayse nummer één, Elianne Sweelssen: “In de kleine dorpen die onze gemeente erbij krijgt is het CDA traditioneel erg sterk. Daarbij kwam dat de opkomst hier ontzettend laag was, slechts 44 procent. Dat we dan toch overeind zijn gebleven, daar ben ik erg blij mee.”

Grubbenvorst, behorende bij Horst aan de Maas, is ook zo’n kleine kern. Maar daar gaf de SP het CDA het nakijken en werd de grootste partij. Het plaatsje dreigt letterlijk ingesloten te worden door mega-stallen en andere grootschalige, vooral landbouwprojecten ten noorden van Venlo. Dat is nou net waar de SP jarenlang actie tegen voerde. “Juist in Grubbenvorst kwamen we samen met de mensen het meest in verzet, juist in Grubbenvorst waren we regelmatig te vinden”, vertelt SP-lijsttrekker Michael van Rengs. “Ik hoef je dus niet uit te leggen dat we dik tevreden zijn met deze verkiezingsuitslag.”

In het Groningse Oldambt, waar de plaatsen Scheemda en Reiderland samengaan met Winschoten, groeide de SP van 7 naar 10 procent van de stemmen. In Scheemda en Reiderland samen had de SP drie raadszetels, en dat aantal blijft ook na de fusie met ‘grote broer’ Winschoten behouden. Voorman Rikus Brader kan alleszins met dat resultaat leven. “Misschien hadden we zelfs nog wat meer verwacht. Maar aan de andere kant: er deden elf partijen mee aan de verkiezingen en de opkomst was wel erg laag. Maar de uitslag geeft ons genoeg vertrouwen en houvast om in

de toekomst nog meer samen met de bevolking dingen op touw