publicatie

Tribune 11/2009 :: Dennis de Jong: “Pak lobbycircus aan”

Tribune, december 2009

Dennis de Jong: “Pak lobbycircus aan”

Stop business as usual. Onder dat motto is SP-Europarlementariër Dennis de Jong een campagne gestart voor meer openheid en eerlijkheid.

Grote bedrijven hebben immers veel te veel invloed in Brussel.

Tekst: Niels Jongerius Foto: Fractie GUE/GNL

Met het uitklappen van een groot bord met de tekst Stop business as usual, op de trappen van het Europees Parlement ging op 10 november de gelijknamige campagne van start. Daarmee vragen de SP en 75 Europarlementariërs, plus vertegenwoordigers van consumentenorganisaties, milieubeweging en midden- en klein-bedrijf aandacht voor de ondoorzichtige macht van mensen en organisaties die voor veel geld parlementariërs en ambtenaren beïnvloeden.

Borrels, feestjes en cadeautjes

SP-Europarlementariër Dennis de Jong: “Er zijn minstens vijftienduizend lobby-isten actief in Brussel. Daarvan werkt tachtig procent voor de grote bedrijven of hun belangengroepen. Een voorbeeld van hoe dat gaat: de grote farmaceutische bedrijven willen reclame maken voor hun middeltjes. Om hier steun voor te krijgen tracteren ze parlementsleden op allerlei borrels, feestjes en cadeautjes. Daarnaast zetten ze patiëntengroepen op, die zogenaamd bestaan uit bezorgde medicijn-gebruikers, die zogenaamd allemaal meer reclame willen. Dat kan allemaal omdat lobbyisten in Brussel niet hoeven te vertellen van wie ze geld krijgen; zo kan een lobbyist zich voordoen als patiëntenvereniging. Maar de kleine en de niet-commerciële organisaties komen nauwelijks aan bod.”

Verwennen

Tijdens de persconferentie kwam ook de Consumentenbond met een voorbeeld van de oneerlijke verhoudingen: “Bij nieuwe regels over chemische stoffen kan de industrie wel honderd lobbyisten betalen, om met iedereen in Brussel te spreken. De Consumentenbond moet het met één persoon doen.” Een onderzoeker vulde aan: “De grote banken en verzekeraars maken het helemaal bont: op pakweg 250 ambtenaren die zich in Brussel bezighouden met regels over financiële markten zijn bijna 350 lobbyisten van de grote banken actief. Jarenlang hebben deze lobbyisten aangedrongen op minder toezicht op banken: dat hebben ze gekregen. Nu hierdoor een gigantische crisis is ontstaan vraagt Brussel uitgerekend deze lobbyisten om met een oplossing te komen. Voor normale mensen onbegrijpelijk, maar voor Brussel is dit business as usual.”

Dennis de Jong heeft praktische ideeën over hoe je het lobbycircus kunt aanpakken: “Begin met verplichte registratie van lobbyisten. Wie zijn deze lobbyisten, welke belangen vertegenwoordigen ze, hoe komen ze aan financiering en waar geven ze hun geld aan uit? Verder: geen commerciële reclame in het parlements-gebouw, en een maximum van vijftig euro voor giften aan Europarlementariërs.” Hij roept parlementariërs op om geen zaken te doen met ongeregistreerde lobbyisten. Toen hij dezelfde vraag tijdens de verkiezingscampagne aan kandidaten voorlegde, durfden alleen de lijsttrekkers van de PvdA, GroenLinks en PvdD dat toe te zeggen. De andere partijen laten zich blijkbaar graag verwennen door lobbyisten die wat te verbergen hebben – al zullen ze dat zelf wel‘informeren’ noemen.