publicatie

Tribune, december 2009

65 blijft 65

65 blijft 65: enorme actiebereidheid

In Rotterdam, Assen, Eindhoven en Deventer hebben tienduizenden mensen gedemonstreerd tegen de kabinetsplannen om de AOW-leeftijd te verhogen. Georganiseerd door de vakbonden, gesteund door de SP. Op de dag van de manifestaties was het warm en zonnig voor deze tijd van het jaar. Voorbode van een hete winter?

Tekst: Diederik Olders Foto's: Sandra Beckerman, Rob de Kruif, Diederik Olders, Rob Voss

Actieve SP’ers uit heel het land, waaronder alle SP-Kamerleden, deelden koffie, soep, stroopwafels en actieborden uit. Ze verzamelden handtekeningen voor de volkspetitie 65blijft65.nl. En er meldden zich nieuwe leden aan. Harry van Bommel was in Assen, waar hij zag hoe twee vakbondsleden lid werden die tot de dag daarvoor nog PvdA-lid waren. Van Bommel: “De vakbondsleden zijn de PvdA spuug- en spuugzat en zijn blij met het bondgenootschap van de SP.”

Agnes Kant was in Rotterdam, waar ze veel mensen sprak: “Mensen zijn boos. Er is enorme actiebereidheid. Ze voelen zich door de SP gesteund en vinden het geweldig dat we hier ook zijn.” Ook Paul Ulenbelt was in Rotterdam, waar veel mensen op de been waren: “De opkomst is bijzonder hoog, zeker als je bedenkt dat de regering iedereen het gevoel geeft dat het allemaal al besloten is. Er is nog helemaal niets besloten!” Minister Donners voorstel om de AOW-leeftijd te verhogen ligt nu bij de Raad van State, en moet de komende maanden nog door de Tweede en Eerste Kamer.

Op elk van de vier podia werd de stemming erin gehouden met muziek. Met teksten als “Maar dit is nu het einde, we pikken het niet meer” deden de bands niet onder voor de stevige taal van de sprekers. En dat was heel stevige taal. Agnes Jongerius (FNV) in Rotterdam: “In 2004 streden we samen met de leider van de PvdA. Maar nu heeft Bos zijn rode jas uitgetrokken.” Peter Gortzak (FNV) in Deventer: “Het is een kille bezuiniging, omdat het geld wordt weggehaald bij de arme ouderen van de toekomst.” John Kerstens (FNV Bouw) in Eindhoven over de regeling dat bijvoorbeeld bouwvakkers na 30 jaar zwaar werk lichter werk krijgen aangeboden: “HALLO! Dames en heren politici! Onder welke steen zat u weggekropen het afgelopen halfjaar? Na 30 jaar lichter werk? Na 29 jaar een schop onder z’n kont! Dat is wat die bouwvakker kan krijgen!”

Sinterklaas liet ook van zich horen en verscheen zelfs op meerdere podia tegelijk. In Rotterdam dreigde hij dat er geen kadootjes zouden komen als de mensen niet in actie kwamen tegen de verhoging van de AOW-leeftijd. In Assen zong hij samen met de pieten: “AOW wie kent hem niet, AOW, AOW, 65, anders niet.”

FNV’er Niek Stam, die op het podium in Rotterdam de duizenden actievoerders opriep te blijven strijden, was zelf ook strijdbaar. Stam: “Het is aan de mensen of ze willen knokken. Alleen mensen zelf kunnen opkomen voor hun eigen rechten.” Hij riep iedereen op om op 25 januari naar Den Haag te komen, over 65 dagen.

Ook Agnes Kant ziet de geslaagde manifestaties slechts als een aftrap:“Wat de regeringspartijen zich niet realiseren, is dat dit pas het begin is.”