publicatie

SP Tribune 04/2006 :: Column Jan Marijnissen: Over korte en lange golven

Tribune, april 2006

Column Jan Marijnissen

Over korte en lange golven

De dag van 7 maart was historisch: nog nooit deden we in zoveel plaatsen mee; nog nooit wonnen we zoveel zetels; nog nooit genoten we zoveel vertrouwen onder de mensen. Het is iets om trots op te zijn.

Maar dat is al weer een maand geleden. De dag na de verkiezingen hebben de bijna honderd SP-raadsfracties zich afgevraagd: hoe nu verder? Kunnen we meedoen in de colleges van B&W, zijn we groot genoeg om het verschil te maken, en kunnen we de juiste coalitiepartners vinden? Voor veel afdelingen was dit de eerste keer dat ze voor deze vragen werden gesteld. Gelukkig zijn alle betrokkenen het afgelopen jaar in cursussen en scholingen voorbereid op hoe om te gaan met deze vragen.

Zelf heb ik in mijn tijd als fractievoorzitter van de SP in mijn woonplaats veel coalitiebesprekingen moeten leiden. Dat waren altijd moeilijke besprekingen. Ik weet nog dat een wethouder van het CDA mij eind jaren zeventig in de lift(!) een wethouderspost aanbood. ‘Jullie hebben immers gewonnen bij de verkiezingen.’ Het CDA, toen nog de grootste partij in Oss, had er veel voor over de rijzende ster van de SP te laten doven. Daar wilden ze wel een wethouderspost voor opgeven. Ik heb er niet lang over na hoeven denken: natuurlijk schuiven wij niet aan. Wij zitten in de politiek om het verschil te maken. Als de SP deelneemt in het bestuur, dan zullen de burgers dat ook moeten merken aan het betere, socialere, meer visionaire beleid.

Voor veel partijen en veel politici wordt de horizon bepaald door de uitslag van de volgende verkiezingen. Gelukkig is dat bij de SP altijd anders geweest. Hoe ongeduldig we ook zijn in de strijd tegen onrechtvaardigheid en kortzichtigheid, zo geduldig zijn we als het gaat om het wachten op het juiste moment.

Natuurlijk wil de SP verantwoordelijkheid nemen en dragen, natuurlijk weten we dat je als wethouder meer macht hebt en dus zaken sneller kunt veranderen. Maar uiteindelijk gaat het niet om de korte, maar om de lange golven. Korte golven hebben weinig kracht en dus weinig macht tot verandering. Lange golven hebben veel kracht en zijn in staat om dingen wezenlijk te veranderen.

We zijn ons hier lokaal terdege van bewust, maar ook landelijk. Er wordt veel gespeculeerd over een centrum-links kabinet na 17 mei 2007. Of de PvdA dat wil? Wie het weet mag het zeggen. Maar voor elke coalitie waarin de SP deelneemt geldt: er komt een ánder beleid.