publicatie

Spanning januari 2011 :: Tips voor een wervende campagne

Spanning, januari 2011

Tips voor een wervende campagne

Tekst: Vincent Mulder, lid Scholingsteam van de SP

De SP laat zich in campagnetijd vooral van zijn beste kanten zien. Ondanks het feit dat SP-watchers vaak vinden dat onze campagne als vanzelf verloopt, gaan er slim denkwerk en een goede voorbereiding aan vooraf.

Een aantal belangrijke zaken zijn al in gang gezet; bijvoorbeeld welk drukwerk we kunnen verspreiden en hoe de posters en folders er uit gaan zien. Ook weten we wie onze lijsttrekkers zijn en de speerpunten uit onze programma’s. Toch moet er in de komende weken nog veel georganiseerd en geïmproviseerd worden.

Bedenk dat Statenverkiezingen anders zijn dan gemeenteraadsverkiezingen of Tweede Kamerverkiezingen. Dat betekent dat ook onze campagne soms net iets anders zal moeten zijn dan de vorige campagnes.

Hier volgen elf tips en adviezen waarmee iedere afdeling haar voordeel kan doen:

1. Vorm een campagneteam, dat gedragen wordt door bestuur en actieve leden en dat dagelijks de leiding neemt in de organisatie van de campagne.

2. Organiseer je verspreidingsnetwerk en je plakploegen. De verspreiding van ons materiaal huis aan huis vergt een goed bestand van je actieve leden. Vraag deze leden enkele weken voor het materiaal verspreid wordt persoonlijk of ze weer mee willen doen in hun buurt te verspreiden. Geef ze aan wanneer wat verspreid moet worden. Vergeet niet je nieuwe leden ook te vragen. Heb je delen van je stad of afdeling waar er nog geen vrijwilligers materiaal verspreiden, bel dan je leden die nog niet actief zijn. In de regel levert dat nieuwe vrijwilligers op.

3. Activeer je leden constant en houd ze op de hoogte van de activiteiten. Dat kan het beste met een campagnestart bijeenkomst. Bij deze Statenverkiezingen zal het gaan om een korte campagne. Je kunt dan ook het best eind januari of begin februari een dergelijke startbijeenkomst plannen. Zorg dat iemand van de top van de kandidatenlijst aanwezig is om het belang van de verkiezingen uit te leggen en onze speerpunten aan te geven.

4. Stop je energie niet in het zelf organiseren van verkiezingsdebatten, tenzij…er een goede lokale actuele aanleiding is voor een politiek debat dat betrekking heeft op de provincie. In plaats van met debatten is het beter om met acties en activiteiten in het nieuws te komen.

5. Een goede locale actie is een machtig campagnewapen. Waar we de strijd kunnen voeren tegen slecht beleid en voor onze alternatieven is dat nieuws en bereiken we veel mensen.

6. Beheers het straatbeeld; zorg voor posterborden of ballonnen aan lantaarnpalen of aan hekken. Ga met een ploegje bij leden langs die wonen langs drukke straten en pleinen en vraag of je bij hen een poster voor het raam mag hangen, of beter nog, een bord in de tuin. Vergeet ook niet de grote ruimte langs snelwegen, bij rotondes en in het landelijk gebied. Het is niet verkeerd om een bord te maken: ‘Hier was het CDA oppermachtig; stem NU SP’.

7. Straal activiteit, plezier en politieke daadkracht uit met je campagnekraam; zorg dat de kraam zelf en de mensen die voor ons campagnevoeren er goed uitzien (fris, verzorgd, actief, en enthousiast); zorg voor blikvangers en voor activiteiten. Voorbeeld: je deelt twee chocolademunten uit aan voorbijgangers met de vraag of ze een van die munten bij de kraam willen deponeren bij het antwoord van hun keuze. De andere munt mogen ze houden. De keuze kan dan bijvoorbeeld zijn: ‘Wilt u dat er meer geld wordt besteed aan beter openbaar vervoer of aan meer asfalt’, of ‘vindt u dat dit kabinet moet blijven of weg moet’. Ondertussen krijgen de voorbijgangers flyers en ander materiaal mee.

Natuurlijk helpen vrolijke muziek en een warme kop soep de sfeer te verhogen. Campagne moet vooral ook plezier uitstralen.

8. Contact van mens tot mens werkt het beste. Om mensen te overtuigen te gaan stemmen, sterker nog om op de SP te gaan stemmen is het persoonlijke gesprek het beste middel. Dat betekent niet dat we iedereen moeten overtuigen, maar wel dat we twijfelaars een handje helpen. Steek dus geen energie in discussies die niets opleveren.

9. Toon lef en moed; ga niet steeds de gebaande paden. Als de verkiezingsborden te laat geplaatst worden, dan zetten we zelf op het marktplein het eerste verkiezingsbord. Als ergens een overbodig bedrijventerrein dreigt te worden aangelegd, ga dan een bos planten. Je komt met een brave campagne niet speciaal in het nieuws, met ongewone acties wel.

10. Weet waar onze sympathisanten zitten, die mogelijk vanwege de aard van de verkiezingen niet gaan stemmen, en motiveer juist hen om te gaan stemmen. Iedere afdeling doet er goed aan te kijken in welke buurt we de meeste sympathie hebben, en waar de opkomst vaak lager is. Dat zijn de buurten waar het zeker loont om huis aan huis aan te bellen en het sponsje af te geven. Dat zou de hoofdactiviteit in de laatste dagen van de campagne moeten zijn. En weet wel. Campagne stopt pas als de stembussen sluiten. Sponsjes uitdelen op drukke plekken in de stad en bij stations kan mensen over de streep trekken.

11. Wat betreft de campagne-inhoud. Kom niet met theoretische lijstjes, want een of twee concrete zaken overtuigen beter. Bedenk vooral dat verkiezingen van de Provinciale Staten niet leven onder de mensen. Probeer ze dan ook niet het belang van Provinciale Staten aan te praten. Maar wijs ze wel op het belang van stemmen: deze verkiezingen gaan vooral over de stemverhouding in de toekomstige Eerste Kamer. Maak van de verkiezingen dus een test over dit Kabinet en haar rechtse beleid.