publicatie

Spanning januari 2011 :: Inleiding - Campagne voeren

Spanning, januari 2011

Campagne voeren

‘Wij zijn nog maar kinderen in de vrijheid, wij kunnen het woord nog maar ternauwernood spellen, wij weten in de verste verte niet tot welk een hoogte de vrijheid ons zal kunnen voeren’ zo citeert Ronald van Raak Domela Nieuwenhuis in zijn bijdrage aan het Rijke Rooie Leven. Vrijheid kan pas echt tot zijn recht komen wanneer mensen voor elkaar zorgen en dat vraagt organisatie. Gelukkig is Nederland één van de meest georganiseerde landen in de wereld en juist daarom zijn mensen in ons land vrij.

Daarmee geeft Ronald van Raak ook meteen aan waarom de komende verkiezingen zo belangrijk zijn. Laten we het kabinet Rutte-Verhagen met de gedoogsteun van Geert Wilders zijn gang gaan in het afbreken van onze welvaartsstaat of maken we daar met z’n allen een einde aan? Dat staat op het spel bij de Provinciale Verkiezingen van 2 maart. Minister-president Mark Rutte heeft aangegeven de Provinciale Statenverkiezingen als een belangrijke test te zien voor zijn kabinet. Daar is de SP blij mee, wij zijn pro-test en zullen er alles aan doen om van die datum een dag van protest te maken.

Dat gaat echter niet vanzelf. We zullen de handen uit de mouwen moeten steken om Nederland te overtuigen van het feit dat thuisblijven niet helpt. Wie Nederland socialer uit de crisis wil laten komen, moet op 2 maart stemmen. Daarom staan we in deze Spanning uitgebreid stil bij het campagne voeren; want campagne voeren is hard nodig. Daarbij kunnen we het nodige leren van de ervaringen uit het ‘Buurten in de Buurt’ in de Schilderswijk in Den Haag. Sinds 2009 gaan Tweede Kamerleden samen met mensen uit de afdeling Den Haag regelmatig in deze buurt langs. Wat in Den Haag kan, kan echter ook in andere dorpen en steden. Fractiemedewerker Daniël de Wit geeft dan ook wat de succesformules en valkuilen zijn bij dit belangrijke werk. Daarnaast geeft Vincent Mulder 11 praktische tips en vertelt Amsterdams gemeenteraadslid Maureen van der Pligt hoe zij in onze hoofdstad samen met burgers de problemen in hun wijken aanpakt.

Eerste Kamerleden Kees Slager en Sineke ten Horn vertellen hoe contact met burgers de kijk op de geschiedenis van hele bevolkingsgroepen kan veranderen. Pas als we echt in contact komen met de mensen die geraakt worden door beleid, kunnen we vast stellen hoe deze regels hen daadwerkelijk raken, is hun impliciete politieke boodschap. En dat dit vaak wat anders is dan wat we via de media horen, blijkt uit de bijdrage van taalvirtuoos Jan Kuitenbrouwer over framing. Tegelijkertijd biedt zijn analyse ook perspectief. Daar waar framing een trucje is dat je kunt leren, kan zij niet zonder ideologische consistentie. Dat biedt perspectief voor onze partij.

Laten we daarbij niet vergeten dat actievoeren ook belangrijk is. In 2010 is heel wat actie gevoerd, zoals Sjaak van der Velden in een overzicht laat zien. Er kan natuurlijk altijd meer bij.

2 maart staat veel op het spel. Dat maakt ook de infographic van senator Geert Reuten duidelijk. Laten we de burgers die part noch deel hebben aan het ontstaan van de economische crisis de rekening betalen of kiezen we voor andere oplossingen? De feiten die in zijn bijdrage op een rijtje worden gezet bieden genoeg inhoudelijke munitie voor de komende campagnetijd. En dat is maar goed ook, want er is werk aan de winkel!