publicatie

Spanning, januari 2011

Opinie

2 maart, dag van Protest

Minister-president Mark Rutte heeft aangegeven de Provinciale Staten-verkiezingen van 2 maart als een belangrijke test te zien. Daar is de SP blij mee, wij zijn pro-test en zullen er alles aan doen om van die datum een dag van protest te maken. Op 2 maart telt elke stem dubbel. Met ons allen bepalen we wie de komende vier jaar de provincie gaat besturen en via onze volksvertegenwoordigers in de provincie bepaalt u de samenstelling van de Eerste Kamer.

Vier jaar terug was de SP de grote winnaar bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer en de Provinciale Staten. Nog nooit hadden zo veel mensen SP gestemd en toch werden we buiten het bestuur gehouden.

Dat vraagt om een helder protest op 2 maart.

Vanuit de oppositie hebben we in de provincie wat goede dingen kunnen doen. We hebben enkele grote, geldverslindende projecten weten te stoppen, meer geld weten los te krijgen voor het oplossen van knelpunten in de jeugdzorg en ervoor gezorgd dat er niet langer wordt gegokt met ons belastinggeld. Toch zijn er te veel dingen gedaan die niet goed voor u waren. Het meest treurige was wel de verkoop van onze energiemaatschappijen Essent en Nuon aan buitenlandse multinationals. Verder wordt er in de provincie te veel geld verspild aan bureaucratie, baantjes en prestigeprojecten. En er zijn zaken blijven liggen die juist aangepakt hadden moeten worden. Daartegen kunnen we op 2 maart een helder protest laten horen.

Wie op 2 maart SP stemt, zorgt voor een sterke SP in de Eerste Kamer. Die Kamer kan ondeugdelijke wetsvoorstellen van de regering tegenhouden. De regering-Rutte-Verhagen gaat voor 18 miljard bezuinigen, maar ontziet mensen met veel geld en grote bedrijven. Pensioenen worden onzeker, de ziektekosten stijgen en de AOW-leeftijd gaat omhoog. Maar bankiers blijven bonussen binnenharken, villabezitters blijven het meest profiteren van de hypotheekrenteaftrek en multinationals gaan minder vennootschapsbelasting betalen.

Onze aanpak in de Eerste Kamer is voor vriend en vijand duidelijk: goede wetten steunen we en slechte wetten keuren we af. In de afgelopen vier jaar heeft de SP-fractie, door goed samen te werken met andere partijen, heel wat verslechteringen tegen weten te houden. De landelijke invoering van de slimme energiemeter werd gestopt en onze telefoon- en internetgegevens worden minder lang opgeslagen. We verhinderden dat de regering gokken via het internet legaliseerde en dat al uw medische gegevens in een elektronisch dossier worden gestopt. Samen met andere partijen voorkwamen we dat de BTW op theaterkaartjes al op 1 januari werd verhoogd en dat AOW-toeslag voor partners van 65-plussers ineens met 10 procent gekort werd. In en buiten het parlement neemt de SP het op voor de ouderen en neemt zij scherp stelling tegen die krachten die jongeren tegen ouderen uit willen spelen en daarmee de solidariteit tussen generaties ondermijnen.

Redenen voldoende om op 2 maart naar de stembus te gaan en te kiezen voor sociaal in plaats van liberaal. Maar de opkomst bij Provinciale Statenverkiezingen ligt traditioneel erg laag. Normaal gesproken worden die gewonnen door de thuisblijver. Omdat veel burgers met een gevulde portemonnee en een goede opleiding wel gaan stemmen, komen de rechtse partijen dan met een redelijke score uit de bus en gaan Rutte, Verhagen en Wilders voorwaardelijk over. Gezien het beleid van de afgelopen jaren is het niet vreemd dat veel kiezers zich door de politiek in de steek gelaten voelen, maar thuisblijven helpt in ieder geval niet. Aan ons, actieve SP’ers, de uitdaging om mensen ervan te overtuigen dat het de moeite waard is om naar de stembus te gaan. Daarvoor moeten we de komende weken alles uit de kast halen wat we hebben: mooie affiches, meer dan

1,7 miljoen speciale ZO-kranten, bijna 2 miljoen folders en – wat het allerbelangrijkste is – met zoveel mogelijk mensen in gesprek gaan. Van debatten in zaaltjes organiseren moeten we het niet hebben, omdat daar vooral mensen op af komen die al besloten hebben op welke partij zij gaan stemmen. Nee, juist de mensen die de politiek op afstand volgen, moeten we zo ver zien te krijgen dat zij hun stem laten horen door op 2 maart te kiezen. Dat wordt nog een hele klus. Want wij weten wel bij wie de rekening van de crisis de komende maanden in de bus valt, maar veel mensen kijken de kat uit de boom. Dus truien en jassen aan en een paar uur met mensen in gesprek. Als wij erin slagen om onze mensen naar de stembus te krijgen, wordt de SP de winnaar van de verkiezingen.

2 maart, dag van protest.