Tribune 6/2010 :: Lijsttrekker Emile Roemer: Kiezers willen zekerheid. En ze weten: de SP draait niet

Tribune, juni 2010

Interview

Lijsttrekker Emile Roemer:

‘Kiezers willen zekerheid. En ze weten: de SP draait niet’

Emile Roemer voorspelt een goede uitslag bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer. ‘Veel meer mensen dan je denkt zullen op het laatste moment een SP-vakje rood kleuren. Wacht maar af. Beter nog: niet afwachten, maar meehelpen!’

Tekst Diederik Olders Foto Klaas Fopma

De laatste weken van de verkiezings­campagne zijn de belangrijkste. SP-lijst­trekker Emile Roemer verschijnt steeds vaker op tv om te debatteren met andere lijsttrekkers. Ook andere SP-leden worden steeds zichtbaarder naarmate 9 juni dichterbij komt. Volgens Roemer is dat logisch: “Als de verkiezingen nog ver weg zijn, leeft het onder de mensen minder dan in de krantencolumns en de discussieprogramma’s laat op de avond. Maar nu 9 juni vlakbij is, gaan mensen serieus nadenken over wat ze gaan stemmen. De SP moet dan overal zijn om aan mensen uit te leggen dat het echt over links moet, als je de rechtse botte-bijl­bezuinigingen wilt voorkomen. En dat lukt alleen met een grote SP.”

Je voorspelling dat de verkiezingen over economische en sociale onderwerpen zouden gaan, komt uit.

“Mensen beginnen door te krijgen wat alle bezuinigingsplannen voor hen betekenen. Dat ze, als de veroorzakers van de crisis ’m nu ook mogen oplossen, van de regen in de drup komen. De SP wil linkse samenwerking, zodat Nederland socialer uit de de crisis komt. Daarom is het jammer dat de PvdA zo’n onduidelijke koers vaart. Job Cohen draaide al op Afghanistan. Maar nu maakt hij zelfs een sociaal-economische ommezwaai. Eerst waarschuwde Cohen dat we de economie niet kapot moeten bezuinigen. En nu wil de PvdA ineens net zoveel bezuinigen als de VVD! Het lijkt wel een wedstrijdje ver plassen. En de samenleving mag de prijs betalen. De PvdA laat zijn sociale achterban links liggen. De SP is consequent. Een sociaal en haalbaar programma. Daarom heb ik er zo veel vertrouwen in dat we op 9 juni goed kunnen scoren.”

Kunnen SP-leden wel verschil maken? Alles loopt toch via televisie tegenwoordig?

“De tv en andere media zijn inderdaad veel belangrijker dan vroeger. Maar de SP is juist de partij die pleit voor de menselijke maat, voor het persoonlijk contact. Mensen waarderen het dat actieve SP’ers altijd aanspreekbaar zijn: bij acties, in de buurt of op de markt. Steeds meer mensen krijgen door dat de SP er ook is búíten verkiezingstijd. Een partij die de wijken in gaat en tot de laatste minuut energiek strijdt voor elke stem maakt meer kans om mensen te overtuigen, dan een club die niet zichtbaar is. Daarvan denken de mensen: die kunnen blijkbaar niet eens hun eigen leden van hun krent krijgen. Bij de verkiezingen van 2006 won de SP nog een hoop zetels in de laatste dagen. Naarmate de verkiezingen dichterbij kwamen werd iedereen enthousiaster, en met dat optimisme slaagden we erin om nog een heleboel mensen over de drempel te helpen.”

Een oproep aan alle leden om de straat op te gaan?

“Nee hoor. Hoewel ik het iedereen van harte aanbeveel, want er is niets zo inspirerend als het politieke gesprek op straat. Wat net zo belangrijk is: overtuig vrienden, familie, buren en collega’s. Als elk SP-lid een paar mensen in zijn of haar omgeving overtuigt om SP te stemmen, kan het heel hard gaan. Vergeet niet dat we ook in ledental de derde partij van Nederland zijn. Van dat voordeel moeten we gebruikmaken.”

In het tv-programma De Wereld Draait Door voorspelde je een hele goede uitslag voor de SP.

“Daar heb ik alle reden toe. Enorm veel mensen besluiten pas in het stemhokje wat ze kiezen. En vaak blijkt dat ze dan voor zekerheid kiezen. De SP biedt dat als geen andere partij. Wij versterken rechten van werknemers, verhogen het minimumloon en houden de AOW op 65. Dát is de zekerheid die mensen willen in crisistijd. De SP gaat niet door met de missie in Afghanistan. De SP garandeert de hypotheekrenteaftrek tot 350.000 euro. De SP weet hoe je meer blauw op straat krijgt. En mensen hebben bij ons nog een extra zekerheid: de SP draait niet! Mensen weten heel goed dat wij niet ineens toch nog rechts beleid gaan voeren.

Ik ben ook zo vol vertrouwen omdat uit elk onderzoek blijkt dat de meerderheid van de Nederlanders het helemaal eens is met onze belangrijkste standpunten – standpunten waarmee we ons onderscheiden. Als het mij lukt dat duidelijk te maken in de media en in debatten, als dat al die andere SP’ers lukt op straat of in gesprek met bekenden; dan zullen veel meer mensen dan je denkt op het laatste moment een SP-vakje rood kleuren. Wacht maar af! Beter nog: niet afwachten, maar meehelpen! Laten we als SP’ers samen voorkomen dat rechts Nederland kapotbezuinigt.”

Kijk op www.emileroemer.nl voor het laatste campagnenieuws, columns, filmpjes en optredens in de media.

Tot hier. En nu verder

In het eerste boek van lijsttrekker Emile Roemer vertelt hij over zijn eigen geschiedenis en wat hij wil bereiken. Roemer ziet te veel maatschap­pelijk onrecht en wil de samenleving vooruit­helpen. Dat betekent dat we niet meer moeten geloven in de ‘neoliberale prietpraat’. Het is volgens Roemer: ‘in de praktijk een botte manier om de publieke sector af te breken, de particuliere rijkdom te vergroten en de tweedeling te bevorderen. Tot hier en niet verder, vind ik.’

Behalve een analyse van wat er misgaat in Nederland en de wereld, geeft Roemer zijn visie over waar we naartoe willen. Dat begint met een offensief tegen wat hij noemt de ‘nieuwe armoede’: het probleem van de werkende armen. Volgens Roemer kunnen we Nederland socialer en menselijker maken, door mensen weer vertrouwen en zeggenschap te geven en door zekerheid in crisistijd te bieden. Vandaar het tweede deel van de titel van het boek: ‘En nu verder’.

‘Tot hier. En nu verder.’ van Emile Roemer is te bestellen in de SP-shop: www.sp.nl/shop.