Tribune 6/2010 :: Bijna niemand wil doorwerken na 65 jaar

Tribune, juni 2010

65 blijft 65

“Van tafel met deze asociale maatregel!”

Bijna niemand wil doorwerken na 65 jaar

Tekst: Jola van Dijk

Illustratie:Bob van Vliet / Sjokola

Foto:Bas Stoffelsen

Slechts 13 procent van de werknemers wil doorwerken na het 65e levensjaar. Dat blijkt uit de door TNO uitgevoerde Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) 2009. Voor SP-Tweede Kamerlid Paul Ulenbelt is dat onderzoeksresultaat de zoveelste ondersteuning voor zijn pleidooi om de AOW-leeftijd niet naar 67 jaar te verhogen.

“De PvdA en andere partijen willen de AOW-leeftijd verhogen, zodat er straks meer mensen aan het werk zijn. Nu blijkt dat bijna niemand door wil werken, is dit argument van tafel. Wat overblijft is wensdenken van de PvdA en een ordinaire bezuinigingsmaatregel waardoor velen in uitkeringen terecht zullen komen, of door zullen moeten solliciteren tot hun 67e. Ruim 1 miljoen mensen onder de 65 die willen werken staan aan de kant. Als we de mensen ónder de 65 die willen werken aan een baan helpen, hoeven we niemand te verplichten om na zijn 65e door te werken.”

In het TNO-onderzoek, dat gehouden werd onder 22.000 werknemers, geeft ongeveer 58 procent aan niet langer te willen doorwerken en de rest – 29 procent – weet het nog niet. De bereidheid door te werken na het 65e levensjaar verschilt overigens tussen werknemersgroepen. Hoogopgeleide werknemers geven vaker aan door te willen werken (18 procent) dan laag opgeleide (10 procent) en middelbaar opgeleide werknemers (11 procent).

verhoging van de AOW-leeftijd. In de eveneens door TNO opgestelde Arbobalans 2009 staat dat slechts een op de vijf werkgevers het voor de personele bezetting van belang vindt dat werknemers tot hun 65e moeten kunnen doorwerken; amper 8 procent vindt doorgaan tot 67 van belang.

Eerder dit jaar onderzocht het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut (NIDI) de manier waarop werkgevers de crisistijd het hoofd bieden. Bij driekwart van hen is het met vervroegd pensioen sturen van hun oudere werknemers favoriet. Arbeidstijdverkorting en het stimuleren van vrijwillig vertrek komen ook veel voor.

Paul Ulenbelt: “Werkgevers zien verhoging van de AOW-leeftijd niet zitten, om de simpele reden dat ze blijkbaar niet goed weten wat ze met deze leeftijdsgroep in hun bedrijf aan moeten. Als straks de AOW-leeftijd naar 67 zou gaan, bieden een hoop mensen zich aan op de arbeidsmarkt, terwijl het gros van de werkgevers niet op ze zit te wachten.”

Volgens Ulenbelt moet er absoluut ruimte zijn voor degenen die na hun 65e door willen werken. “Maar de komende regering moet zich eerst tot het uiterste inspannen om mensen tot hun 65e aan het werk te houden of te krijgen. Zolang dat niet gebeurt, betekent verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd naar 67 gewoon dat 65-plussers twee jaar in een uitkering terechtkomen. Kortom, een ordinaire bezuinigingsmaatregel en daar zien wij als SP niks in. Help eerst al die mensen onder de 65 aan werk! Op 9 juni is het woord aan de kiezers en voor wat betreft de AOW is het zeker nog geen gelopen race. De SP en de PVV zijn tegen de verhoging van de AOW-leeftijd. Alle andere partijen zijn voor, maar zijn het onderling zeer oneens over het hoe en wanneer. Dan kun je beter meteen zeggen: van tafel met deze asociale maatregel!”