publicatie

Spanning maart 2010 ::

Spanning, maart 2010

Bezuinigingen

De gemeenteraadsverkiezingen liggen achter ons. Voor de SP waren de uitslagen geen feest. Hoewel we deze keer in meer plaatsen meededen, ging het zetelaantal terug van 345 naar 276. Geen reden om blij te zijn voor al die leden die zich het vuur uit de sloffen hebben gelopen tijdens de campagne. Ook niet voor de leden die in sommige gemeenten hebben meebestuurd, iets moois hebben achtergelaten en dat niet hebben weten te verzilveren. We krijgen echter een herkansing. Op 9 juni kunnen de mensen weer kiezen. Ze hebben dan de keus tussen een retro-rechts of lef van links. Het moet toch raar lopen als de bevolking de rechtse keus maakt, en de gevolgen van de crisis op het bord van de gewone mensen komen te liggen.

De gevallen regering-Balkenende-Bos stelde een heel zwaar pakket bezuinigingen voor om de gevolgen van de crisis van het kapitalisme op te vangen. Hoe die bezuinigingen eruit gaan zien weet nog niemand, maar ze zullen ook de gemeenten treffen. We kunnen er rustig van uitgaan dat de rijken de crisis nauwelijks hoeven te betalen, want voorstellen in die richting worden afgedaan als ‘symboolpolitiek’. In deze Spanning behandelen we een aantal zaken waar lokale SP’ers mee te maken kunnen krijgen.

Peter Lucassen, SP-wethouder financiën in Nijmegen, geeft praktische aanwijzingen voor afdelingen als ze in hun gemeente met bezuinigingen worden geconfronteerd. Waar valt iets te korten en waar kun je extra geld binnenhalen? Michiel Herwijer, voormalig hoogleraar bestuurskunde, laat zien dat politici die bezuinigingen proberen te verkopen aan de burgers dat alleen kunnen als ze die burgers ook serieus nemen. Ze moeten niet de ene groep bevoordelen boven de andere. In het volgende artikel waarschuwt Michiel van Nispen, justitiemedewerker van de SP-Tweede Kamerfractie, dat bezuinigen op het veiligheidsbudget leidt tot vergroting van de problemen in buurten. Ronald van Raak, SP-Tweede Kamerlid, werkt een idee uit dat Lucassen in zijn artikel al noemt: er kan heel goed en veel worden bezuinigd op de inhuur van (dure) externe adviseurs.

De fractievoorzitters uit Amsterdam en Rotterdam, Laurens Ivens en Leo de Kleijn, geven weer hoe hun afdelingen zich opstellen tegenover de komende bezuinigingsronden. De crisis is ook heel hard aangekomen in IJsland, niet zo lang geleden het Walhalla voor ideologen van rechts die het neoliberalisme als geloof hadden. Arnold Merkies, fractiemedewerker financiën van de SP-Tweede Kamerfractie, beschrijft hoe juist het vrijgeven van de markt heeft geleid tot de ondergang van IJsland.

In 2003 demonstreerden in Amsterdam vele tienduizenden mensen tegen de Nederlandse betrokkenheid bij de oorlog in Irak. Jarenlang weigerde de Nederlandse regering onderzoek te doen naar die kwestie. Karel Koster plaatst vraagtekens bij het rapport dat er toch kwam. SP-Kamerlid Harry van Bommel vindt: “De commissie-Davids heeft wat mij betreft niet alle vragen gesteld en ze ook niet allemaal beantwoord. De kwestie van mogelijke militaire betrokkenheid voorafgaand aan de inval had verder onderzocht moeten worden. Ook zijn documenten zoals de for your eyes only- brief aan Balkenende nooit boven water gekomen. Davids gaf in de hoorzitting zelf aan dat hij nog tientallen personen had willen horen maar dat er geen tijd meer voor was. Dat is eigenlijk onaanvaardbaar. Wat mij betreft gaat de nieuwe Tweede Kamer alsnog zorgen voor een parlementaire enquête. Beter laat dan nooit. Ook de enquête over de Bijlmerramp en Srebrenica lieten vele jaren op zich wachten. Kennelijk is dat een rode draad bij parlementaire enquêtes.”

In Het Rijke Rooie Leven bespreekt Sjaak van der Velden een poster uit 1979, toen velen in verzet kwamen tegen de bezuinigingen die de regering-Van Agt toen aankondigde. En daarmee is de cirkel rond.