Tribune 5/2010 ::

Tribune, mei 2010

Gewonnen

‘Overwinning op de koude marktwerking’

Schoonmakers winnen historische strijd

Tekst en foto Diederik Olders

De stakende schoonmakers hebben de strijd gewonnen! ‘Dit is nog maar het begin’, zegt de vakbond. Volgens Sadet Karabulut geldt dat niet alleen voor de schoonmakers: ‘Zij hebben de rest van Nederland laten zien dat strijden helpt.’

Drieënhalf procent loonsverhoging, de mogelijkheid om Nederlandse taallessen te volgen, een bonus na afronding van de opleiding, en veel respect in het land. Na een historisch lange staking van negen weken (zie Tribune april) deden de werkgevers eindelijk een goed bod voor een nieuwe cao. De schoonmakers stemden massaal en juichend in met het akkoord.

Tweede Kamerlid Sadet Karabulut (nummer zeven op de SP-kandidatenlijst voor de komende verkiezingen) was als SP-woordvoerder Sociale Zaken al vroeg betrokken bij de strijd van de schoonmakers. ‘Dat is alweer meer dan twee jaar geleden. Iemand van de schoonmakersvakbond vertelde me over de schoonmakers – onderbetaald, respectloze behandeling, slechte arbeidsvoorwaarden. Het was logisch dat de SP hen ging steunen. Ik heb de strijd, maar ook de mensen die de strijd voerden, zien groeien. Met steeds meer mensen, geweldige creativiteit, strijdbaarheid en doorzettingsvermogen groeide de kracht van de schoonmakers. Het respect dat ze eisten, dat hadden ze in mijn ogen allang.’

Kapi Lijfrock is schoonmaker in Eindhoven. Tijdens het SP-Congres bedankte hij namens de schoonmakers de SP voor de enorme steun: ‘De SP is de enige partij die ons steunde, overal en altijd.’ De strijd is volgens Lijfrock nog niet voorbij: ‘We moeten opletten dat de bazen onze winst niet op de werkvloer terugpakken. We zijn nu veel sterker; we zijn nu een groep.’ Volgens vakbondsbestuurder en SP’er Ron Meijer hebben de schoonmakers iets bijzonders voor elkaar gekregen: ‘Er komt deze zomer een schoonmakersconvenant, waarin opdrachtgevers beloven rekening te houden met fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden.’

‘De crisis wordt gebruikt als smoes’

Volgens Karabulut moet niet worden onderschat wat de schoonmakers hebben bereikt: ‘Dat convenant kan het begin zijn van het terugdraaien van de koude marktwerking en de uitbestedingsgolf. Het is heel wat dat grote opdrachtgevers en zelfs minister Donner erkennen dat werknemers uitgeperst worden als alles altijd maar goedkoper moet. Eerlijk loon voor eerlijk werk en geen afbraak maar opbouw van werknemersrechten: daar gaan ook de verkiezingen over. De crisis wordt gebruikt als smoes om wéér de verschillen tussen arm en rijk te vergroten. De werkgevers zeiden eerst tegen de schoonmakers: er is niets mogelijk vanwege de crisis, geen loonsverhoging voor jullie. Maar zij hebben teruggevochten en nu is hun succes een belangrijke eerste stap voor heel veel werkenden in Nederland. De SP gaat met de mensen de strijd aan. Wij willen de positie van mensen met flexcontracten versterken; door het aantal tijdelijke contracten te beperken en een einde te maken aan flexibele contracten voor vast werk. In ons verkiezingsprogramma gaan minimumloon en sociale uitkeringen met 5 procent omhoog – ik zie dat als het begin van eerlijk delen. De SP pakt topsalarissen aan, onder andere door bonussen te verbannen en de salarissen van de mensen aan de top ook gewoon onder de cao te laten vallen. We kunnen het tij keren door strijd en solidariteit.’

Tot slot: in de vorige Tribune werd melding gemaakt van Mehmet Mercan, voor wie ontslag dreigde omdat hij meestaakte. Intussen is hem, onder druk van de stakers en de vakbond, alsnog een contract aangeboden. In het cao-akkoord is afgesproken dat deelname aan de staking uitzendkrachten niet hun baan mag kosten.