publicatie

Tribune, april 2008

Discussie

Hondenpoep

Is de SP Tilburg gek geworden?!

Als het aan de SP Tilburg ligt, krijgt het woord drollenvanger er een nieuwe betekenis bij.

DNA-tests en boetes van 250 euro als wapen tegen poep op de stoep: gemeenteraadsfractievoorzitter Johan van den Hout haalde er alle kranten mee.

Tekst: Daniël de Jongh Foto: Rob Voss

10 stinkende stellingen

1. Arm Tilburg, bedekt onder centimeters poep

“Ja, hondenpoep staat bij Tilburgers op 1 in de lijst van alledaagse ergernissen. In alle Nederlandse steden trouwens.”

2. In Tilburg heeft de politie niets beters te doen

“Dat is een misverstand: het zou inderdaad zonde zijn als de politie dit zou moeten gaan doen. Politie moet boeven vangen. We hebben in Tilburg al twee hondeninspec- teurs én een goed klachtenmeldsysteem. Daarmee kan je in kaart brengen waar de overlast het grootst is, zoals speeltuinen en straten waar altijd poep ligt. De inspecteurs kunnen op die plekken monsters nemen.”

3. Wildpoepende katten, vogels en (politie)-paarden zijn ook vies

“Ja, maar die roepen veel minder ergernis op.”

4. Daders moeten op heterdaad betrapt worden

“Kom op, dat werkt niet. Als er een inspecteur staat, wordt de poep ineens wél opgeruimd. Je fietst toch ook niet door rood als je een agent ziet?”

5. Leuk: buurman pesten door zijn poepzakje op straat te legen

“Je kunt het DNA vergelijken met het kenteken van een auto. Als iemand foutparkeert, vinden we het heel normaal om op basis van het kenteken te beboeten.

Ik heb nog nooit gehoord dat iemand de kentekenplaten van de buurman op een foutgeparkeerde auto schroefde. Denk jij heus dat mensen poepzakjes uit de prullenbak gaan halen en leeggooien?”

6. Laat de inspecteurs drollen markeren met een vlaggetje: veel goedkoper

“Dat is zo’n dooddoener, die hoor je ook vaak bij milieumaatregelen: ‘vervuiling hoort er nou eenmaal bij, dus je hoeft niets te doen.’ Maar mensen hebben er lást van, ze klagen erover. En je kán er wat aan doen, waarom zou je het dan laten?”

7. Goed boek: 1984 van George Orwell

“Inderdaad. Maar ik vind dat zó’n overdreven reactie! Juist in Tilburg gaat Big Brother al heel ver. In uitgaansgebieden hangen overal camera’s, er worden roadblocks gehouden waarbij hele wijken letterlijk worden afgesloten om controles uit te voeren. Als je naar het zwembad gaat of je kind naar de opvang brengt, wordt je vingerafdruk gecheckt. Even je kind door de buurvrouw op laten halen is er niet meer bij.”

8. Werk aan de winkel: kom dáártegen in actie!

“Doen we al! Maar daar besteden de media nauwelijks aandacht aan, terwijl dat allemaal veel ingrijpender is dan ons hondendrollenplan.”

9. Hondenbezitters betalen hondenbelasting, maar krijgen er alleen verbodsbordjes voor terug

“Juist die hondenbelasting kan met ons plan worden afgeschaft en vervangen door een eenmalige heffing van circa 145 euro.

Nu wordt in Tilburg het grootste deel van de hondenbelasting besteed aan poep opruimen. Dat is oneerlijk: nette baasjes betalen voor de laksheid van anderen. Met die 145 euro kan het afnemen van speeksel door een dierenarts om het DNA te bepalen worden bekostigd en het opzetten van een databank. Uit de hoge boetes voor over- treders wordt de laboratoriumanalyse van het DNA in de drollen betaald.”

10. 250 euro boete is buitenproportioneel

“Nee hoor, het bedrag is zeer proportioneel. Het zijn namelijk bestuurlijke boetes, geen bekeuringen die aan het ministerie van Justitie worden betaald. Het geld verdwijnt dus niet in een of andere pot van het Openbaar Ministerie of Justitie, maar wordt rechtstreeks aan de gemeente betaald. Juist daarom kan het hele plan kostendekkend worden uitgevoerd en dat maakt de hoogte van de boete proportioneel.”

Voor meer informatie: tilburg.sp.nl