publicatie

Tribune 02/2012 :: Staken en kleuren

Tribune, februari 2012

Leraren en leerlingen komen op voor het onderwijs

Staken en kleuren

Tekst: Diederik Olders

Op 26 januari waren zo’n 20.000 leraren uit het voortgezet onderwijs in Utrecht bij elkaar om te protesteren tegen het onderwijsbeleid van minister Van Bijsterveldt. Op dezelfde dag startte SP-Tweede Kamerlid Jasper van Dijk in Amsterdam een kleurplatenactie met hetzelfde doel, maar dan voor leerlingen.

De eerste protest-kleurplaten zijn klaar.

De leraren staakten en kwamen massaal naar de Jaarbeurs in Utrecht. SP-Kamerleden Emile Roemer en Jasper van Dijk waren erbij om hen te steunen. De staking werd georganiseerd door onderwijsbond AOb. Van Dijk: ‘De leraren zijn boos over de Wet Onderwijstijd van minister van Bijsterveldt. Daarin zit de herinvoering van de 1040-urennorm, waarbij leerlingen zinloos worden ‘opgehokt’. Meer lesuren dus, maar zonder extra budget.’ Sterker nog, de lonen van de leraren worden bevroren en er gaat een week van hun zomervakantie af. Op de vraag of zeven weken zomervakantie ook niet erg veel is, antwoordt Van Dijk: ‘Maar leraren zitten niet niks te doen in die tijd. Als je Nederlandse leraren vergelijkt met die in andere landen dan hebben Nederlandse leraren de grootste werkdruk en werken ze de meeste uren. Leraren in Nederland werken veel dus.’

Wanbeleid

Emile Roemer heeft zelf jaren voor de klas gestaan en hij begrijpt de boosheid van de leraren: ‘Leraren willen niets liever dan lesgeven. Daarom is het zo jammer dat de minister het onderwijs opzadelt met wanbeleid. Niet alleen met deze wet, maar ook met snoeiharde bezuinigingen op het speciaal onderwijs.’ De regering wil 300 miljoen euro korten op de ondersteuning van leerlingen met een stoornis of beperking. Van Dijk: ‘Het gaat om kinderen met dyslexie, gedragsproblemen, lichamelijke en geestelijke handicaps. Die zitten nu vaak op het speciaal onderwijs, waar ze extra begeleiding krijgen en waar de kassen vaak kleiner zijn. Het kabinet wil nu al deze leerlingen naar gewone scholen sturen. Het argument is: we plakken leerlingen nu veel te veel een labeltje op. Ik zeg dan: vraag maar eens aan de ouders wat zij ervan vinden. Die zijn blij dat het speciaal onderwijs er is. Hun kind krijgt de begeleiding die het nodig heeft. En bijvoorbeeld juist iemand met ADHD heeft behoefte aan rust en kleine klassen. Nu moet iedereen bij elkaar, én er wordt 300 miljoen bezuinigd, zodat er geen geld is voor extra begeleiding. Dit is slecht voor de kinderen met een beperking, het is slecht voor de andere leerlingen in de klas én het is voor de leraar niet meer te doen.’

Knellend onderwijs

Om leerlingen ook de mogelijkheid te geven om te protesteren tegen deze plannen, is Jasper van Dijk een kleurplaat-actie begonnen. De aftrap was op dezelfde dag, samen met Amsterdams SP-gemeenteraadslid Maureen van der Pligt. Tekenaar Len Munnik ontwierp speciaal voor deze actie een kleurplaat die kinderen in kunnen kleuren. Van Dijk hoopt dat zoveel mogelijk leerlingen met de plaat aan de slag gaan. De gebundelde kleurplaten zullen aan de minister worden aangeboden.

Van Dijk: ‘Het is ongelooflijk dat er zo veel bezuinigd wordt op de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op school. Zonder extra geld komen zij in grote klassen terecht, zonder extra begeleiding. ‘Passend onderwijs’ wordt op deze manier ‘knellend onderwijs’.

Doe mee met de kleurplatenactie! Op sp.nl/9z4qs is de tekening te downloaden. Afdrukken en aan kinderen, buurjongens, kleinkinderen, nichtjes en neefjes geven dus! Stuur de ingekleurde plaat op naar: SP Tweede Kamerfractie, o.v.v. ‘Kleurplaat’, Postbus 20018, 2500 EA Den Haag.