publicatie

Tribune 02/2012 :: ROOD schept licht in de duisternis

Tribune, februari 2012

ROOD schept licht in de duisternis

Tekst: Rob Janssen foto’s: ROOD Zutphen

Buiten skatepark The Canyon is er in Zutphen ‘geen ene reet te doen voor jongeren’, zei een ROOD-lid onlangs. Dan is het zuur dat uitgerekend dat skatepark in de winter na vijf uur

’s middags pikdonker is. Twee jaar lang voerde ROOD Zutphen samen met tientallen skaters actie voor verlichting bij de skatebaan. En ze wonnen.

Op het YouTube-filmpje kun je zien dat de jongeman een oranje onderbroek aan heeft. Niet dat hem de broek afzakt, want hij luidt juist een feestelijk moment in: op 24 januari trapt hij symbolisch de eerste schop de grond in voor lantaarns bij de skatebaan The Canyon. En ja, onder skaters en BMX’ers (fietscrossers) is het nou eenmaal mode om je broek zo laag op je heupen te dragen dat iedereen je onderbroek ziet.

Twee jaar hebben ze ervoor gevochten: verlichting bij de skatebaan in de wijk Leesten. Want ze konden het niet verkroppen: heb je misschien wel het grootste, mooiste en beste skatepark van Nederland in je gemeente, komt er geen verlichting bij. Waardoor al dat moois pakweg van oktober tot april, als het vroeg donker is, ’s avonds niet te gebruiken is. ‘Het skatepark is heel bijzonder’, legt de Zutphense ROOD-voorzitter Ellis Müller uit. ‘Het is helemaal in de grond gebouwd, zodat er aan de oppervlakte geen opvallende uitsteeksels te zien zijn. Er komen jongeren uit heel Nederland naartoe. Soms komen er zelfs campers met skaters uit Duitsland en Polen naar The Canyon.’

Een huis-aan-huisenquête weerlegde het argument van tegenstanders

Reden genoeg voor ROOD Zutphen om samen met de skaters in actie te komen voor verbetering, of beter gezegd: voltooiing, van ‘hun’ park. Aanvankelijk ontbrak namelijk niet alleen verlichting. Voldoende bankjes en vuilnisbakken waren eveneens gewenst. De eerste handtekeningenactie leverde ruim 900 handtekeningen op en bracht tientallen jongeren voor het eerst in de raadszaal. Daar volgden ze hoe de Zutphense SP-fractie een meerderheid voor de bankjes en vuilnisbakken kreeg. Maar verlichting ging de gemeente nog te ver. Ellis Müller: ‘Er werd gezegd dat buurtbewoners daar bezwaar tegen zouden hebben. Toen zijn wij samen met de skaters huis-aan-huis een buurtenquête gaan doen.’ Daaruit bleek dat 87 procent van de buurtbewoners geen enkel probleem had met verlichting bij The Canyon. ‘Het park heeft 450.000 euro gekost en LED-verlichting zou zo’n 20.000 euro extra kosten. Dat leek ons niet onoverkomelijk’, aldus Müller. Maar de gemeentelijke radertjes draaien langzaam en het duurde twee jaar voordat de SP-fractie in januari een raadsmeerderheid mee kreeg. Slechts één raadslid stemde uiteindelijk nog tegen. En dus zal er de volgende winter licht branden bij The Canyon: LED-licht op zonne-energie.

Al die tijd hield ROOD het onderwerp warm bij de politiek, omwonenden, skaters en BMX’ers. Tal van acties zorgden voor groeiende steun en publiciteit. Dat bleef niet bij handtekeningen ophalen en ludieke acties. Twitter en YouTube bleken effectieve middelen om acties aan te kondigen, te ondersteunen en verslag ervan te doen. Niks bijzonders voor de jeugd van tegenwoordig, maar blijkbaar moet menig oudere jongere – of jongere oudere – soms nog een beetje wennen aan die supersnelle digitale communicatie. Ellis Müller: ‘Toen we met een Twitter-bericht aankondigden dat we symbolisch de eerste schop de grond in lieten gaan, ontstond er enige paniek bij de gemeente. Ze dachten dat we het hele terrein gingen omploegen.’