publicatie

Column

Emile Roemer

Vertrouwen en verantwoordelijkheid

Waarom kiezen mensen voor een bepaalde politicus of partij? Dat is niet omdat ze alle plannen en programma’s met elkaar vergeleken hebben. Mensen stemmen vaak op hun gevoel, of met hun intuïtie. En dat is denk ik ook heel logisch. Je weet immers niet van tevoren welke problemen in de toekomst ontstaan. Net zomin is bij voorbaat bekend welke oplossingen passen bij de problemen van die tijd.

Wat wel helpt is kijken naar het verleden. Ik denk dat steeds meer mensen de weg naar de SP vinden omdat ze erop vertrouwen dat wij behalve de juiste analyse ook de beste oplossingen hebben om de crisis te bestrijden. Wie doorheeft waar het mis ging, kan immers de kern van het probleem sneller aanpakken.

Het is nog niet zo lang geleden dat andere politici, economen, maar ook veel kiezers, veel minder vertrouwen hadden in de SP. Onze voorstellen zouden ‘niet realistisch’ of zelfs ‘populistisch’ zijn. Inmiddels wordt duidelijk dat wij het op steeds meer punten bij het rechte eind hebben. Want of het nu gaat over de marktwerking in de zorg, de schaalvergroting in het onderwijs of de eurocrisis: andere partijen en deskundigen onderschrijven steeds vaker juist onze kijk op de economie en de samenleving.

Wie aan vertrouwen en invloed wint, wordt door de buitenwereld extra goed in de gaten gehouden. En ook voor SP’ers geldt een oud gezegde: vertrouwen komt te voet maar gaat te paard. Het goed doen in de peilingen is geen garantie voor succes. Laat het vertrouwen dat mensen nu in ons stellen daarom vooral een reden zijn om nóg zorgvuldiger en verstandiger te opereren. Als we dat beseffen, gaan wij, en dus Nederland, een mooie toekomst tegemoet.

Emile Roemer, fractievoorzitter SP