publicatie

Tribune 09/2008 :: Buurt in actie :: De bus terug!

Tribune, september 2008

Buurt in actie

De bus is terug!

Voor wethouders is openbaar vervoer vaak niet meer dan een kostenpost, maar voor mensen in de wijk kan het een ware aderlating zijn als een busverbinding verdwijnt. In Rotterdam lieten ze het er niet bij zitten. Na jarenlange actie vieren Rotterdammers de terugkeer van de ‘navelstreng van Zuid’.

Tekst Kevin Levie Foto Anouk Pross

Maandag 7 juli, zeven uur ‘s ochtends. Rotterdamse SP’ers hebben zich al vroeg verzameld op het Rotterdamse Zuidplein. Er moet een spandoek worden opgehangen in de wijk, bushokjes en haltes moeten met slingers en ballonnen worden versierd. Want ook al is het maandagochtend vroeg, het is feest: vandaag rijdt de eerste bus 63/64 door Rotterdam-Charlois van het Zuidplein naar de wijken Pendrecht en Zuidwijk.

Die bus kwam er niet zomaar. In 2004 ging bus 77, die de wijken verbond en ook wel de ‘navelstreng van Zuid’ werd genoemd, vanwege bezuinigingen een andere route rijden. Daardoor konden vooral mensen die slecht ter been zijn moeilijker naar voorzieningen als winkels, markten en ziekenhuizen. Bewoners haalden daarom duizenden handtekeningen op en boden ze aan VVD-wethouder Baljeu aan. De SP hield een enquête onder honderden Charloisenaren, waaruit bleek dat bus 77 erg werd gemist. In januari bracht de SP honderd bewoners met de bus naar het stadhuis om te protesteren: de wethouder weigerde toen een motie van de SP uit te voeren om te zorgen voor een oplossing voor de verdwenen bus.

Van de onwil van de wethouder is op 7 juli niets meer te merken. Samen met de dames Van der Heide en Van Tilburg, actievoerders van het eerste uur, luidt de wethouder tegen half tien de komst van de eerste bus in. Tientallen bewoners zijn afgekomen op de uitnodiging voor het feestje, die de SP in de wijk heeft verspreid. Velen zullen de hele route van de eerste bus meerijden. Onder de actievoerders is wel enige onvrede over PvdA-fractievoorzitter Peter van Heemst, die samen met andere raadsleden van zijn partij de aandacht van de journalisten probeert te trekken: “Die heeft niks gedaan, hij komt alleen maar met andermans veren pronken!” SP-fractievoorzitter Theo Cornelissen reageert laconiek: “Succes heeft vele vaders. Wat ons betreft is de terugkeer van de bus – net als de meeste dingen die dit gemeentebestuur goed doet – vooral te danken aan de actiebereidheid en vasthoudendheid van de bewoners.”

Ondertussen staat de eerste bus 63 op het punt weg te rijden. Kees Korbijn speelt op zijn gitaar liedjes over bestuurders die vanuit hun ivoren toren denken te weten wat goed is voor gewone Rotterdammers. Actievoerder Mary van der Heide bedankt de SP en vervoersmaatschappij RET voor hun medewerking. Tweede-Kamerlid Emile Roemer is er ook bij om de bewoners te feliciteren: “Jullie hebben het goede voorbeeld gegeven: actievoeren helpt! Het herstel van deze buslijn is pas het begin, er moeten nog heel veel andere wegbezuinigde lijnen terugkomen.” Die oproep wordt in andere wijken van Rotterdam al ter harte genomen: in IJsselmonde is een actie gestart voor de terugkeer van buslijn 75, die net als lijn 77 werd opgeheven in 2004. Als het aan de SP ligt worden bewoners veel vaker en eerder betrokken als er iets gaat veranderen in het openbaar vervoer: dan was bus 77 überhaupt nooit verdwenen.