Tribune 6/2008 :: Spelen 08

Tribune, juni 2008

“Juist de combinatie van plezier en politiek is zo leuk”

Spelen 08

Bijna 10.000 SP’ers, familieden en vrienden bezochten op zondag 18 mei in Biddinghuizen de grootste partijpolitieke manifestatie van de laatste decennia. Tribune-verslaggeefster Maja Haanskorf begaf zich samen met ‘sidekick’ Jola van Dijk en fotograaf Rob Voss onder de menigte.

Tekst: Maja Haanskorf

Foto's: Rob Voss

Op zondag 18 mei schijnt de zon aan een oer-Hollandse hemel, waar wolken hun best doen de overhand te krijgen. Het gaat ze vandaag in Walibi in Biddinghuizen niet lukken.

Gestaag stromen mensen binnen, gezinnen met de kleinste in een buggy, oma achter haar rollator, groepjes tieners met een sigaretje in de mond en hun mobiel in de hand, die zich verheugen op een dagje uit. Opvallend veel zuidelijke accenten. Met busladingen zijn de SP’ers aangevoerd, uit Noord-Brabant, Limburg, maar ook uit Zeeland en Friesland.

Bij de toegang tot het terrein verwelkomen Kamerleden de bezoekers met champagne, terwijl van het podium vrolijke muziek klinkt en presentatrice Isolde Hallensleben de dag opent. Fans van het televisieprogramma De Wereld Draait Door, kennen haar beter als Jakhals. Dan is het woord aan algemeen secretaris Hans van Heijningen. Hij houdt het kort door te zeggen dat dit een dag is voor feest en politiek. Om vooral het eerste te benadrukken, treedt cabaretier Javier Guzman op. De stemming zit er goed in, onder de duizenden aanwezigen. Een vader danst met zijn zoonje, een paar jongens nuttigen hun eerste biertje en een gezin met bolderkar heeft zich geïnstalleerd in het gras. Nog even en dan gaat het toegangshek van Walibi World open en kan de run op de attracties beginnen. “De Goliath”, zegt Noel Poimans uit Geleen met grote stelligheid. “Dat is de hoogste en langste achtbaan van de Benelux, daar ga ik zeker in.” Voor het echtpaar Verzandvoort uit Rosmalen gaat het om de gezelligheid. “We komen altijd naar de ledendag. Luisteren naar Jan Marijnissen, overal een kijkje nemen, rustig aan.”

Het Guiness Book of Records wordt gehaald

Voor het zover is, moeten we eerst met zijn allen het wereldrecord fluitconcert zien te breken. Als protest tegen de btw-verhoging blazen 5450 mensen dertig seconden lang op de hun uitgereikte fluitjes. En daarmee halen we het Guinness Book of Records, deelt jurylid Kristian Teufel mee. Hem kun je geloven, want het is zijn werk om over de hele wereld recordpogingen te jureren en vervolgens te registreren. Met suizende oren stort iedereen zich dan toch als lemmingen in de schuifelende rij, op weg naar de Goliath, het Reuzenrad, de Condor, de Powerjump en nog een hele reeks van bloedstollende en adrenaline- vretende bezigheden. Uren vermaak liggen in het verschiet.

Jola, Rob en ik slenteren door Walibi. Nee, mezelf zie ik niet zo snel voor de lol over de kop gaan in een reuzenschommel of me door elkaar laten schudden in een waanzinnige draaimolen. Bij de wildwaterbaan aarzel ik even, zal ik dan toch? Maar de wachttijd van een uur weerhoudt me gemakkelijk van dit avontuur. Ook fotograaf Rob blijkt geen held. Met ontzag kijkt hij naar de Condor, waar Jan Veen en Rachel de Vries net uitkomen. Veen was ooit werkzaam als monteur van deze rollercoaster en dan maak je natuurlijk een ritje. Zoonje Jeffrey (10) meldt met gloeiende wangen dat hij “overal in wil”. We gunnen het hem van harte. Jola blijkt de grootste durfal van ons drie. Stoer stapt ze in de Goliath.

Voor wie die dag niet alleen draaiend, zwevend en tollend wil doorbrengen, is er een ruime keus aan debatten in het politiek café. Of je kunt speeddaten met Kamer-leden, die voor de gelegenheid hebben plaatsgenomen in het reuzenrad of in het treintje. Hoog in de lucht of op de rails een praatje maken met Remi Poppe, Jasper van Dijk of Renske Leijten. Ze zijn er allemaal. “Kamerleden zie je niet vaak live”, meent Marco Drost uit Hellevoetsluis. Nog wat draaierig van de zweefmolen, vindt hij “precies de combinatie van plezier en politiek zo leuk. Dat maak je anders niet snel mee.”

In misschien wel de kalmste attractie van Walibi, het treintje, zit Harry van Bommel. Had hij niet liever in het reuzenrad gezeten? Of durfde hij dat niet? Met een vernietigende blik kijkt hij me aan. “Deze trein is veel dynamischer. Het rad gaat zo langzaam”, licht hij toe. ’s Ochtends had hij nog enthousiast gezegd wel te willen bungeejumpen. “Dat is net als parachutespringen iets wat je ooit gedaan wilt hebben. Maar ja, ik raakte de weg kwijt en toen was er geen tijd meer.” Ja ja…

En dan stapt een passagier in de trein; hij wil het met Van Bommel over de Europese Unie en een referendum hebben.

Ellen Pauel uit Den Bosch stapt uit het reuzenrad, waar ze een speeddate had met Marianne Langkamp. “Ik ken uit ervaring de lange wachttijden in de jeugdzorg. En ik weet ook dat we als SP niet alles kunnen, omdat we nu eenmaal niet in de regering zitten. Maar Langkamp werkt hard aan verbeteringen in de jeugdzorg en ze ziet dat ook andere partijen zich gaan realiseren dat er iets moet gebeuren.” Patrick Peeters uit Roozendaal maakt zijn zorgen over de AOW en pensioenen kenbaar aan Kamerlid Fons Luijben. Zijn onze rechten wel beschermd? Luijben ziet het niet somber in, maar opkomen voor een

sociaal Europa is volgens hem wel nodig.

“De kinderen vermaken zich uitstekend, terwijl wij nog een debat mee kunnen pakken”

Ondertussen barst het politiek café zowat uit z’n voegen tijdens de debatten over onder meer gezondheidszorg, werk en inkomen, globalisering en onderwijs. Om met het laatste te beginnen: het lerarentekort, de grote schooluitval en de beknotting van de leraar zijn thema’s waarover zowel ouders als de beroepsgroep zich druk maken. Kamerlid Jasper van Dijk krijgt luide bijval als hij stelt dat de SP ervoor pleit zaken als onderwijs en gezondheid weer tot een zorg voor de regering te maken. “De politiek heeft de publieke voorzieningen steeds meer op afstand gezet. Dat is verkeerd.” Op verzoek uit de zaal, wil Van Dijk de huidge minister van onderwijs Plasterk wel een rapportcijfer tussen de vijf en zes geven. “Hij doet het beter dan zijn voorgangers en ziet het probleem. Hij erkent dat de managementcultuur is doorgeslagen.”

Tijdens het globaliseringsdebat leggen Remi Poppe en Harry van Bommel nog maar eens uit dat de SP voor Europa is, maar dan wel voor een sociaal Europa. Ook ontwikkelingssamenwerking komt nog even voorbij. Wat is de visie van de SP, wil de zaal weten. “Duurzame ontwikkeling, naast noodhulp”, vat Van Bommel samen.

Je zou zowaar zeggen dat politiek leuk is: zoveel mensen die zich mengen in het debat. “Het inspireert enorm”, vindt Nine Kooiman uit Nieuwegein. “We zijn bezig in de regio een debat over Afghanistan te organiseren. Dan is dit een gratis opfriscursus, je weet weer waar je actie voor voert.”

De sfeer is ontspannen en opbouwend, valt me op. “Een mooie gelegenheid om mensen van andere afdelingen te ontmoeten”, zegt Monique Butot. “En natuurlijk het idee van een betaalbaar dagje uit. Uit onze afdeling is een gezin met zeven kinderen mee. Dat is normaal niet te doen! Nu is er voor de SP-prijs ook nog een buurmeisje mee. Geweldig toch?” “Het is ideaal dat je hier als gezin heen kunt”, zegt Frank Praat, die met vrouw en drie kinderen uit Apeldoorn is gekomen. “De kinderen vermaken zich hier uitstekend, terwijl wij nog een debat mee kunnen pakken. En het blijft betaalbaar. Normaal gesproken zou alleen de toegang ons al dik honderd euro kosten, nu zijn we vijf euro per persoon kwijt.”

Rond half vijf gaat de stoet mensen weer op weg, terug naar het grote podium. Daar treedt Krezip op, voor velen het hoogtepunt van de dag. Swingen, meezingen en klappen, rondspringen. Het lijkt al een beetje Lowlands, het popfestival dat over enkele weken op hetzelfde terrein plaatsvindt. Kamerlid Jan de Wit geniet, al had het voor hem “U2 of de Stones mogen zijn”. Tja Jan, denk ik.

Als klap op de vuurpijl verrichten Isolde Hallensleben en Harry van Bommel de trekking van de Mega-loterij. Voor volwassenen is een weekendje Parijs weggelegd en voor de kinderen een jaar lang gratis toegang tot Walibi, Hellendoorn en het Dolfinarium. Winnares Malinda van de Spek uit Amstelveen zegt dol te zijn op achtbanen: “Ik ben van plan de prijs met vriendinnen te gaan gebruiken.” Riet Fekken uit Groningen kan binnenkort worden gespot in Parijs.

Een ledendag zonder een toespraak van Jan Marijnissen is uitgesloten. Dus is het aan hem om te memoreren dat de SP in de loop der jaren allerlei etiketten opgeplakt heeft gekregen. Ze hielden geen van allen. Wat nog steeds beklijft is de SP als een partij van idealen: “Idealen die je in de praktijk kunt brengen.” Daarom wil Marijnissen haast maken met besprekingen voor een linkse sociale alliantie, als reactie op het gebrek aan leiderschap van premier Balkenende.

Dan wordt het langzaam frisser. De zon verliest aan kacht. De vrijwilligers in de kraampjes ruimen de niet-verkochte SP-shirts, petten en paraplu’s op. “De petten vlogen weg, maar we hebben veel te veel plu’s meegenomen”, zegt een vrijwilliger. Ook de pannen met soep zijn leeg. De lijsten met handtekeningen – tegen de filebelasting en voor de postbode – zijn vol.

Auto’s en bussen verlaten in een lange rij het parkeerterrein. De zon schittert op het water van het randmeer, wolken drijven nog steeds zachtjes in de lucht. Het was een mooie dag.