publicatie

Tribune 7 februari 2003

Jan Marijnissen

De Toekomst

Als ik dit schrijf zijn de verkiezingen net twee dagen geleden. Straks ga ik naar de koningin om haar mijn mening te geven over de formatie. Ik neem mijn laatste boek voor haar mee en het advies een informateur aan te stellen die snel een kabinet CDA-PvdA in mekaar moet spijkeren.

Terugkijkend op afgelopen woensdag overheerst bij mij de blijdschap dat we onze aanhang van mei vorig jaar (we gingen toen van 5 naar 9 zetels) hebben kunnen vasthouden, zelfs iets hebben kunnen uitbreiden. Dit in de wetenschap dat de sympathie voor de SP veel groter is dan de negen zetels die we behaalden. Uit onderzoek blijkt dat één op de drie kiezers vertrouwen in de SP heeft. Tot een maand geleden gaven 1,3 miljoen mensen in peilingen aan zelfs op de SP te willen gaan stemmen, goed voor 22 zetels.

Tijdens de campagne voelde ik dat steeds meer mensen de keuze van hun hart zouden inleveren voor een 'strategische' keuze. De PvdA zag kans zich met een nieuwe lijsttrekker en een nieuw imago te ontdoen van haar paarse nalatenschap. 'Nieuw' krijgt altijd het voordeel van de twijfel, zo ook Wouter Bos. Veel van de mensen die hun droom door ons vertolkt weten hebben hun stem aangewend tégen het spookbeeld van een voortgezette coalitie van CDA en VVD, en hebben besloten PvdA te stemmen.

Deze mensen lopen daarmee een groot risico want de PvdA is natuurlijk niet écht veranderd. De toekomst zal leren hoe het verder gaat met deze partij. Onze toekomst ziet er goed uit. Weer stemmen en ledengroei, weer meer sympathie, én steeds meer jongeren die zich bij ons aansluiten.

Tot voor kort was de SP toch vooral een partij van dertigers en veertigers. Bij de laatste verkiezingen stemde tien procent van de jonge kiezers (tot 25 jaar) op onze partij. Dat is meer dan in welke leeftijdscategorie ook. Dat is een goede ontwikkeling want het zegt iets over de jongeren (ze zijn meer betrokken dan velen denken) en over de SP (die daar blijkbaar aansluiting bij heeft gevonden).

De SP staat er goed voor. Ze is topfit, ze is van een kleine partij tot een factor van betekenis geworden, ze heeft standpunten die de toekomst hebben, ze heeft een groot reservoir van sympathie die nu tijdelijk geparkeerd is bij de PvdA, ze heeft een grote en nog steeds groeiende aanhang onder jongeren.

Ik heb er zin in!

PS: Dank voor uw steun in de afgelopen, woelige periode.

• Column van Jan Marijnissen: De Toekomst...
  • Marjan Dekker één van de 38.836
  • De 'droom van een beter Nederland' is weer een stap dichterbij gebracht. In het verslag van een historische verkiezingsavond berichten van telleurstelling maar nooit somberheid, en goed nieuws: de SP is nu op alle fronten vierde partij van het land.
  • Ging het teveel om de poppetjes? Was het één grote mediashow? Een interview met Rutger van Santen, verslaggever/commentator en doorgewinterde journalistieke tijger.
  • Op naar de Staten! In de Tribune een Zeeuws-Vlaming en een Oost-Groninger aan het woord over provincies, platteland en politiek.
  • Eind vorig jaar zonk de olietanker Prestige voor de Spaanse kust. De Tribune sprak met twee Galicische - voormalige - vissers over de milieuramp, de gevolgen en de toekomst.