publicatie

De Tribune • jaargang 34 nr. 3 • maart 1998

• Nieuws: Het Binnenhof / Aktie / Bulletin Board
  • "Paars" zou volstrekt anders worden dan andere kabinetten. De schijnbaar onmogelijke combinatie zou zorgen voor ongekende politieke vernieuwing. Aan het eind van de rit zetten we op een rij wat de werkelijke uitkomst is. De plussen en minnen, uitgedeeld door het politieke team van de SP in Den Haag.
  • Interview: "Als wij meer willen doen dan alleen maar het helen van de wonden die door het systeem worden geslagen, dan zullen we moeten werken aan een verandering van de hele maatschappij," zegt vakbondsveteraan Herman Bode. Die inzet mist hij bij de tegenwoordige vakbeweging. "Daarom is het goed dat er kleinere, radicale groepen bestaan. Die houden de zaak op het goede spoor."
  • Campagnenieuws: Ze naderen nu snel, de Tweede-Kamerverkiezingen van 6 mei. Campagneleider Tiny Kox schetst hoe zijn partij ervoor staat. Kansen te over, maar ook de nodige voetangels en klemmen.
  • De Grondwet verbiedt het en de minister zegt dat het niet mag. Toch schiet overal de voorrangszorg uit de grond om zieke werknemers sneller hulp te bieden dan anderen. Werkgevers willen zo hun loondoorbetalingskosten drukken en ziekenhuizen werken daar beschaamd aan mee.
  • De kwestie: Privatisering NS.