publicatie

Tribune 3/2011 :: Nieuwe fase strijd organon

Tribune, maart 2011

Onwil moederbedrijf wekt woede en strijdlust

Nieuwe fase in de strijd om Organon

Tekst: Rob Jansen Foto's: Paul Peters

Op het moment dat Organon in Oss gered leek, trok het Amerikaanse moederbedrijf Merck de stekker eruit. De woede daarover heeft inmiddels plaatsgemaakt voor nieuwe strijdlust. En niet alleen bij de SP.

‘Dit slaat gewoon helemaal nergens op’, briest het Osse SP-raadslid Paul Peters. Maandenlang organiseerde hij samen met vakbonden, Organon-personeel en politici tal van acties in zijn stad. Eveneens maandenlang onderhandelden Merck (het Amerikaanse moederbedrijf van MSD/Organon), diverse bedrijven die Organon wilden overnemen en de ministeries van Financiën en Economische Zaken om tot een overeenkomst te komen. En die kwam er: volgens een reconstructie van NRC Handelsblad lag er op 8 februari een principe-akkoord op tafel. Maar een paar dagen later, op 12 februari, gooide Merck ineens de deur dicht. IJskoud blokkeerde het concern de overname van Organon door het Zuid-Afrikaanse Aspen, het bedrijf met wie waarmee het principe-akkoord was uitonderhandeld. Paul Peters: ‘Wie hier nog iets van begrijpt mag het zeggen. Ik bedoel; ik neem toch aan dat de Merck-onderhandelaars al die tijd het vertrouwen van hun bedrijf hebben gehad om aan een akkoord te werken. Op het moment dat dat lukt, gooit Kenneth Frazier – de grote Merck-baas in New Jersey – de deur dicht. Waanzin is het.’ Volgens genoemde NRC-reconstructie gist ook Merck-onderhandelaar Jacob Harel naar de ware redenen van de blokkade door het hoofdkantoor. Volgens insiders zou de Merck-top het bereikte akkoord ‘te complex’ en ‘financieel niet volledig’ vinden, aldus het dagblad.

Amper bekomen van het slechte nieuws, steken de Raad van Commissarissen van Organon, de vakbonden en de ondernemingsraad de koppen bij elkaar. Hun conclusie: dit pikken we niet. Ze besluiten een kort geding aan te spannen tegen Merck, waarin ze eisen dat Merck de onderhandelingen weer heropent (de uitspraak op dit kort geding is bij het ter perse gaan van deze Tribune nog niet bekend). Maar er is meer. Op 1 maart werd via het Financieele Dagblad bekend dat een concreet overname-voorstel van een ander bedrijf - het Nederlandse Pantarhei Bioscience – ‘om procedurele redenen’ niet eens door Merck zou zijn bekeken. Ook Pantarhei hee” de hoop op heropening van de onderhandelingen nog niet opgegeven.

Marijnissen: ‘Alles is nog mogelijk’

Ook in Oss is er nog hoop, stelt Paul Peters. Na de 12e februari protesteerden al weer honderden Ossenaren en meldden zich evenzovelen om mee te gaan naar Amsterdam, waar genoemd kort geding plaatsvond. In de gemeenteraad van Oss en in Provinciale Staten van Noord-Brabant kreeg de SP steun voor moties om het kabinet op te roepen alles in het werk te stellen om de onderhandelingen weer heropend te krijgen.

Maar heeft datzelfde kabinet de afgelopen maanden wel genoeg gedaan om Organon/ MSD te redden? ‘Dat is moeilijk te beoordelen’, zegt Jan Marijnissen. ‘NRC schreef dat zowel Ru† e als Verhagen zich hebben ingespannen, en dat getracht is Merck met lucratieve fi scale regelingen over de streep te trekken. Het democratisch bestuur van een land hee” onder kapitalistische verhoudingen weinig in te brengen als het over dit soort economische zaken gaat.’ Hetgeen volgens Marijnissen meteen aangee” wat er moet gebeuren: ‘Een regering van een land moet mogelijkheden krijgen om haar bevolking te beschermen tegen roofdieren die slechts uit zijn op meer winst en dat alleen. Organon is een innovatief en winstgevend bedrijf. Het is schandalig dat dan toch werk voor meer dan tweeduizend mensen met één pennestreek kan worden opgeheven. Waar en wanneer hebben de strategische belangen van Oss, Nederland en de werknemers geteld? Nooit en nergens. En dat is onverteerbaar.’

Maar heeft het onder die omstandigheden dan nog wel zin om actie te voeren? Marijnissen: ‘Actie helpt altijd. De ene keer is het resultaat groots en meeslepend, de andere keer valt het bij sommigen misschien wat tegen. Maar er is niets dommer dan je als makke schapen naar de slachtbank te laten leiden. En met betrekking tot Organon: het is nog afwachten wat er precies gaat gebeuren. Alles is nog mogelijk.’