publicatie

SP Tribune 01/2006 :: Column Jan Marijnissen: 2006, de volgende stap in 'de lange mars'

Tribune, januari 2006

Column Jan Marijnissen

2006, de volgende stap in ‘de lange mars’

Toen de SP ruim dertig jaar geleden werd opgericht waren we klein en onervaren. De leden waren voornamelijk studenten en het contact met de bevolking moesten we nog leggen. We lazen wel boeken maar moesten alles nog leren. Een paar dingen stonden echter vast: we wilden de onrechtvaardige verdeling van welvaart en welzijn in de wereld te lijf. We wilden een andere wereld, een wereld met kansen voor iedereen, een wereld met bestaanszekerheid. We wilden daar zelf actief aan bijdragen: Geen woorden, maar daden!

Met de onverschrokkenheid die jongeren kenmerkt gingen we aan de slag, serieus maar ook met veel humor. De contacten met de mensen werden gelegd, hele netwerken werden opgebouwd. Het werd de basis onder de partij. ‘Zonder onderzoek geen recht van spreken’ werd binnen SP-gelederen een gevleugeld gezegde. Net als het principe dat wij er voor de mensen zijn en niet andersom: het bleek een probaat middel tegen hoogmoed en arrogantie.

Nog zo’n algemeen gebruikt gezegde: ‘Zonder actie geen fractie’. Die vier woorden staan voor een bepaalde manier van politiek bedrijven, die de SP in ons land zo uniek maakt. Volksvertegenwoordigers worden geacht mensen op te zoeken en niet af te wachten, ze behoren actief informatie te vergaren en zich te laten voorlichten over de problemen die mensen ondervinden. Met die informatie gaan we aan de slag: binnen en buiten het parlement, maar ook binnen en buiten de gemeenteraden.

Op 7 maart kiest ons land nieuwe gemeenteraden. Onze partij doet in bijna honderd steden mee, veel meer dan de vorige keer. De afdelingen verwachten een enorme sprong vooruit te maken. Bij de verkiezingen in 2002 bleven nogal wat afdelingen steken, sommige gingen zelfs achteruit. De reden voor die tegenvallende uitslag? Zie de drie alinea’s hierboven. Gelukkig heeft de hele partij geleerd van die raadsverkiezingen in 2002. En gelukkig staat de partij er nu veel beter op, nationaal én lokaal. Organisatorisch en financieel zijn we op orde, ideologisch en politiek hebben we ons verder ontwikkeld, én weer meer mensen hebben hun weg naar ons gevonden. Daarom zie ik de verkiezingen van maart groot vertrouwen tegemoet.

Nu beginnen overal de campagnes. Ik wens iedereen daarbij veel inzicht, inzet, creativiteit, en natuurlijk het daarbij horende succes! Loon naar werken! Op 7 maart zetten we een volgende stap op onze 'lange mars'. Eerstvolgende halteplaats daarna? De Tweede-Kamerverkiezingen!

Ik wens U een gezond, gelukkig en strijdbaar 2006!