SP Tribune 09/2004: Hoe was het ook alweer? HSL en Betuwelijn.
Tribune 24 september 2004
HSL en Betuwelijn! Weet u het nog?
Hoe was het ook alweer?
Wim Kok, ex-premier: ‘De belangstelling van de Kamer in het debat is bij dit soort onderwerpen meer gericht op details dan op strategische keuzes.’
Schuttevaer-directeur Kees de Vries: ‘Ons standpunt is sinds eind jaren tachtig niet veranderd: de Betuwelijn is overbodig.’
Gerrit Zalm, huidig en toenmalig minister van Financiën: ‘Vroegtijdige twijfel is nooit officieel gemeld aan de Tweede Kamer. Dat is geen misleiding van het parlement.’
Gerrit Zalm, huidig en toenmalig minister van Financiën: ‘De Tweede Kamer had kunnen vermoeden dat de private financiering van anderhalf miljard gulden niet gegarandeerd was.’
Neelie Kroes, ex-minister van Verkeer: ‘De hoge kosten van de Betuwelijn zijn de schuld van de Tweede Kamer. Die eiste steeds verbeteringen, waardoor de kosten opliepen.’
Tineke Netelenbos, ex-minister van Verkeer: ‘Dat de Betuwelijn er moest komen hing ook af van afspraken met buurlanden.’
Tineke Netelenbos, ex-minister van Verkeer: ‘De beschuldiging dat ik de aanleg zou hebben doorgedrukt, is volstrekt rancuneus.’
Roelf de Boer, ex-minister Verkeer: ‘Er bestaat altijd een spanning tussen het informeren van de Kamer en het in stand houden van de kosten. Als van te voren precies duidelijk is hoeveel iets mag kosten, weet je zeker dat je dat bedrag kwijt bent.’
Van Bommel: ‘Het Rekenkamerrapport is vernietigend. Het rapport bevestigt wat de SP steeds heeft gezegd: de Betuwelijn is gebaseerd op te mooie cijfers over de vervoersgroei, de alternatieven zijn slecht onderzocht en de milieuwinst valt bitter tegen.'
Van Bommel, SP-Kamerlid: ‘De Betuwelijn is een politiek prestigeproject geworden dat als een molensteen om de nek van de belastingbetaler gaat hangen. Het verzet tegen de lijn moet daarom doorgaan, desnoods tot de laatste biels.’
Voormalig CDA-Tweede-Kamerlid en huidig burgemeester van Maastricht Leers: ‘De Tweede Kamer is jarenlang voor het lapje gehouden bij de besluitvorming over de Betuwelijn.’
W.K. Scholten, algemeen directeur Havenbedrijf Rotterdam: ‘De Betuwelijn is macro-economisch altijd rendabel. Niemand die daaraan twijfelt. De verbinding zorgt voor zoveel extra concurrentiekracht, werkgelegenheid en toegevoegde waarde voor Nederland dat we ons kunnen veroorloven hem de nodige luxe aan tunnels, verdiepte liggingen en mooie inpassing in de omgeving mee te geven.’
Prof. ir. Pols, hoogleraar planning aan de TU Delft: 'Als de aanleg wordt doorgezet, begaat de regering de grootste blunder van de eeuw.’
Prof. Frissen, hoogleraar bestuurskunde aan de KUB: ‘Neem de Betuwelijn: investeren in goederentransport via het spoor past eerder in de economie van de negentiende eeuw.’
Minister-president Wim Kok: ‘We kunnen niet alles door een trekschuit laten doen.’
Jaap Jelle Feenstra, Kamerlid voor de PvdA en fractiewoordvoerder Betuwelijn: ‘Ik heb liever twee Betuwelijnen dan geen Betuwelijn.’
Prof. A. Heertje, hoogleraar staathuishoudkunde Universiteit van Amsterdam: ‘Kok haalt zijn neus op, wil niet luisteren naar wat uit de samenleving komt en laat aan Tineke Netelenbos een project over dat haar psychische en intellectuele draagkracht te boven gaat. Zo worden we langzamerhand geregeerd door mensen die het publieke debat uit de weg gaan en die minachting tonen voor expertise en betrokkenheid van mensen die de volgende generaties een leefbare samenleving willen nalaten.’
Rob Lubbers, ondernemer en adviseur: ‘Er is zoveel geld in dit land en niemand wil investeren in de Betuwelijn. Dat is toch een signaal.’
Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat: ‘Dat beeld dat ik niet luister, is niet in orde. Ik luister wel. Maar we moeten ons in Nederland toch eens afvragen of we wel met megaprojecten om kunnen gaan. Om het kwartaal komen we erop terug.’
Wim Kok, ex-premier: ‘De Kamer had misschien wat actiever stukken kunnen opvragen die ten grondslag hebben gelegen aan de besluitvorming in de ministerraad.’
Loek Hermans, ten tijde van de uitspraak voorzitter van de ministeriële adviescommissie voor de Betuwelijn: ‘Er zijn maar weinig investeringen voor nodig en de binnenvaart zal te allen tijde veiliger, milieuvriendelijker en goedkoper zijn dan welke treinverbinding ook.’
Prof. De Roos, hoogleraar logistiek en management Erasmus-universiteit: ‘Ik heb nog geen zinnig argument vóór de Betuwelijn gehoord.’
Hans Sijthof van het Rotterdamse containerbedrijf Haniel: ‘De overheid gaat met belastinggeld concurreren waar de binnenvaart juist sterk in is: in een gebied van 50 tot 100 kilometer aan beide zijden van de Rijn. Voor die negen miljard gulden zou je de hele Rijn kunnen asfalteren.’
Acht hoogleraren in een open brief aan de Tweede Kamer: ‘De bereidheid tot heroverweging zou, naar onze overtuiging, het vertrouwen in de politieke besluitvorming ten goede komen.’
Inhoud
- ‘Het hele Museumplein moet gewoon barstensvol zijn op 2 oktober’. Jan Marijnissen over de teloorgang van de beschaving, het verzet tegen het kabinetsbeleid, het heruitvinden van de vakbeweging als strijdorganisatie en de taak van SP.
- De sociaal-economische hervormingen van kanselier Schröders rood-groene regering brengen honderdduizenden Duitsers op de been. Tribune toog naar Düsseldorf en woonde een Montagsdemo bij.
- In de waddenzee kan naar gas geboord worden zonder dat de natuur schade oploopt. Dat concludeerde de Adviesgroep Waddenzeebeleid in het voorjaar. Over de conclusies van het rapport een gesprek met Wouter van Dieren en Krista van Velzen.
- HSL en Betuwelijn! Weet u het nog?
- Bert Voskuil, onderzoeksjournalist in hart en nieren.
- Column Jan Marijnissen: Maak Nederland Beter!