Tribune 6/2002 Column Jan Marijnissen: Nu gaan we op lokaal niveau onze slag slaan!

Jan Marijnissen

Nu gaan we op lokaal niveau onze slag slaan!

Deze Tribune wordt in meer dan 30.000 huishoudens gelezen.

In de aanloop naar de verkiezingen en de weken daarna zijn duizenden mensen lid geworden van de partij. Een spectaculaire ontwikkeling in de geschiedenis van onze club, die toch al niet bepaald saai te noemen was. Door die groei hebben we dit jaar dubbel gewonnen: meer kiezers en meer kracht. Want dat betekent ledenwinst: meer mensen, meer ideeën, meer mogelijkheden om plannen te realiseren. In steeds meer plaatsen in het land, want gelukkig wordt ook de spreiding van de partij over het land steeds beter.

Heel veel mensen melden zich bij de SP aan omdat ze zich aangesproken voelen door onze opstelling in de landelijke politiek. Logisch, want dat trekt ook de meeste aandacht. Maar ik hoop dat onze nieuwkomers ook interesse hebben voor onze lokale afdelingen en hun activiteiten. Want wij willen dicht bij te mensen staan, en dat speelt zich per definitie lokaal af, al kan het natuurlijk over van alles gaan. Want wat landelijk beslist wordt heeft plaatselijk zijn gevolgen: wat voor soort woningen worden er gebouwd, is er wel of niet voldoende speelruimte, hoe veilig zijn de wegen, lukt het wel of niet om migranten goed te integreren in de buurt, rijdt de bus of niet, hoe duur valt de bibliotheek uit, is er iets te doen voor opgroeiende jongeren, hoe staat het met de thuiszorg voor ouderen en zijn er wel of niet voldoende plaatsen in het verpleeghuis?

Als SP houden we ons met al deze zaken bezig. De SP is voor velen hét middel bij uitstek om op te komen voor verandering: verbetering van wat niet deugt, en bescherming van wat goed is.

We leggen concrete situaties langs onze politieke meetlat van menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit - en gaan dan samen met zoveel mogelijk mensen aan de slag. Precies zo ook kunnen we meer mensen overtuigen dat het de mensen zélf zijn die de toekomst uiteindelijk bepalen.

In de komende tijd gaan we als SP heel veel aandacht besteden aan het effectiever maken van het werken onder de mensen. Daarom willen we onze bestaande afdelingen versterken, en willen we in veel nieuwe plaatsen een actieve afdeling oprichten.

Het zou fantastisch zijn als u mee zou doen deze sprong voorwaarts te realiseren. U bent van harte uitgenodigd!

(Als u wilt weten of er in uw stad al een afdeling bestaat of juist niet, klik dan even hier of bel (010) 243 55 55. U kunt dan contact opnemen met de reeds bestaande afdeling, of bellen met het hoofdkantoor – en vragen naar Tiny Kox – als u ondersteuning wilt bij het oprichten van een nieuwe afdeling).

• Column van Jan Marijnissen: ‘Nu gaan we op lokaal niveau onze slag slaan!’
  • Ben Tarici is één van de 30.290
  • Als je de projectontwikkelaars, wethouders en sponsors mag geloven, kan geen enkele Nederlandse stad zonder een betaald-voetbalclub die in een super-de-luxe stadion speelt. Maar als het op betalen aankomt, spelen de heren in driedelig grijs de bal snel door naar de belastingbetaler. De Tribune over de geraffineerde lobby van bouwers en ballers.
  • 'Ik hoop dat Spong minister van Justitie wordt en dan Netelenbos en Jorritsma aanpakt vanwege de Schiphol-tunnelfraude en het bevoorrechten van de Jorritsma Holding.' Een blad voor mond nemen is er bij advocaat en columnist Prem Radhakishun niet bij. Ook niet als hij voor de Tribune geïnterviewd wordt.
  • Ze barsten van het enthousiasme en hebben alle vijf al heel snel hun visitiekaartje afgegeven. Een kennismaking met Arda, Fenna, Krista, Ali en Piet, de nieuwe Kamerleden voor de SP.
  • Cartoon van Kees Willemen / Nieuws / Agenda / SP op internet, radio en tv / Bulletin Board / De woorden uit de mond / Brieven / ROOD-pagina