publicatie

Tribune 2/99: Column Jan Marijnissen

Tegengas!

Wim Kok is nu vijf jaar premier van dit land. Hij geeft leiding aan een kabinet van PvdA, VVD en D66.
  • enorme bezuinigingen op de sociale zekerheid, gevolg: groeiende armoede en groeiende afstand tussen arm en rijk.
  • budgettaire anorexia voor de zorg en het onderwijs, gevolg: personeel dat het niet meer ziet zitten, dalende kwaliteit, lange wachtlijsten, grotere invloed van de commercie.
  • te weinig geld voor politie en gerechtelijke macht, gevolg: steeds minder toezicht op straat, hele delen van het land vrijwel verstoken van politietoezicht, weinig aandacht voor sociale preventie, enorme achterstand bij de afhandeling van zaken.
  • symboolpolitiek rond het milieu, gevolg: wel ecotaksen en rekeningrijden, maar geen afdoende aanpak van de industrie die de grootste vervuiling voor zijn rekening neemt en onvoldoende investeert in een schone productie en schone producten.
  • uitholling van de democratie, gevolg: steeds meer macht naar Europa, steeds meer macht naar de markt, steeds meer falende bewindslieden die blijven zitten (denk aan de Bijlmerramp).

Moeten wij met dit kabinet de volgende eeuw in? Aan het einde van elke eeuw gaan mensen nadenken over de toekomst, gaan ze nieuwe ambities formuleren en zich nieuwe doelen stellen. In het kader van de "Jaar van de Eeuw"-campagne roepen wij de mensen ook nu daartoe op.

Een belangrijk doel van ons moet zijn: het begraven van Paars en zijn neoliberale gedachten. Een samenleving van ieder-voor-zich, en "voor-enkelen-heel-veel-en-voor-velen-heel-weinig" leidt ons naar de jungle. Dat willen we niet. Tijd voor Tegengas!

3 Maart, provinciale verkiezingen: Ik reken op u!

• Inhoud

• Nieuws: Het Binnenhof / Aktie / Bulletin Board

• Column Jan Marijnissen: Tegengas!

• Snijden in de WAO, roepen werkgevers en VVD. Waarom spreekt echter niemand over de oorzaken van de grote instroom in de WAO? De Tribune legt de vinger op de zere plek: het is de arbeid die ongeschikt is.

• Op de drempel van de 21ste eeuw, zo stelt de Congrescommissie van de SP vast, lijken de tegenstellingen in de wereld groter dan ooit. Voor de SP is het de "uitdaging van de eeuw" om te laten zien dat menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit een betere basis vormen voor de samenleving van morgen dan het huidige "ieder voor zich".

• Waar andere partijen de provinciale verkiezingen als een ongemakkelijk tussendoortje zien, geeft de SP vol gas in de campagne. Want een goede uitslag maakt dat de partij provinciaal én landelijk veel beter tegengas kan geven aan de tweedeling in Nederland.

• Theo de Buurtconciërge; strip van Wim Stevenhagen