Tribune 6/99: "Een nutsbedrijf is geen koekjesfabriek"

• Nieuws: Het Binnenhof / Aktie / Bulletin Board

• Paars gebroken en weer gelijmd, de Bijlmerenquête moeizaam overleefd, weer in gevaar door het dioxinekippen-schandaal, Apotheker die er de brui aan geeft. Paars strompelt van ramp naar ramp. Alleen de angst voor nieuwe verkiezingen houdt het kabinet nog overeind.

• Bedoeld als paradijselijke buitenwijk ontwikkelde de Bijlmer zich allengs tot "getto voor zwart en arm". Gedeeltelijke sloop en nieuwe arbeidsplaatsen moeten de wijk uit het slop halen. Maar bij die mooie plannen voelen de bewoners zich alweer gepasseerd. "Ons wordt helemaal niks gevraagd. We worden nergens bij betrokken."

• Met vijf procent van de stemmen maakte de SP op 10 juni de doorbraak naar het Europees Parlement. Daarmee is de partij voor het eerst op alle niveaus aanwezig in de volksvertegenwoordigingen.

• De viering van 600 jaar Oss werd opgeluisterd met een buitengewoon theaterspektakel. Het vierde beeld brengt de geschiedenis van de Osse arbeider in spel, muziek en film voor het voetlicht.

• Stroom wordt "vrijgemaakt". Elektriciteitsbedrijven én stroomhandel komen in handen van concerns en speculanten. Grote afnemers wrijven in hun handen. Maar wat gaat deze liberalisering betekenen voor de kleingebruiker?

• Theo de Buurtconciërge; strip van Wim Stevenhagen