publicatie

Tribune 3/99: Column Jan Marijnissen

Elite-democratie?

Proficiat! Overal forse vooruitgang en dus veel nieuwe Statenleden. In juni moeten we dit zien te herhalen, zodat ook wij iemand in Brussel hebben. Drie maart heeft echter ook iets anders laten zien. Steeds minder mensen gaan stemmen. Kwam in 1970 nog ongeveer 95 procent van de mensen op, nu zitten we op 45 procent. De volksvertegenwoordigers zijn dus steeds minder de vertegenwoordigers van het hele volk. Maar er is nog iets aan de hand. Hoogopgeleide, rijkere mensen gaan veel meer stemmen dan mensen met een lage opleiding en een laag inkomen. De volksvertegenwoordigers zijn dus ook steeds meer de vertegenwoordigers van het deel van het volk waar het goed mee gaat.

Ik maak me grote zorgen over de gevolgen. Want als mensen met een laag inkomen en opleiding minder gaan stemmen, letten partijen ook steeds minder op de belangen van deze mensen. De democratie wordt zo steeds meer een elite-aangelegenheid. Laten we daarbij niet vergeten dat onze (over)grootouders hard hebben gestreden voor het Algemeen Kiesrecht. De democratie is letterlijk veroverd op de rijke elite en de koning.

Nu weet ik wel, velen zeggen: "Politici luisteren toch niet naar de gewone mensen, ze doen gewoon wat ze zelf willen." Maar dat doen ze zéker als die mensen thuisblijven in plaats van hun kritiek om te zetten in een stem. Het cynisme van de politici wordt niet bestreden door thuis te blijven, het wordt er juist door bevorderd. Die zetels komen immers toch wel vol.

Een verplicting voor alle kiesgerechtigden om op te komen, dwingt mensen zich te bemoeien met politiek, dwingt ze mee te helpen de politiek te veranderen, in plaats van alleen te foeteren. Een goede zaak, lijkt mij.

• Nieuws: Het Binnenhof / Aktie / Bulletin Board

• Column Jan Marijnissen: Elite-democratie?

• De Statenverkiezingen van 3 maart brachten voor de SP het verwachte resultaat: grote winst ten opzichte van 1995. Dankzij tegengas van 175.000 kiezers treden binnenkort negentien SP'ers aan in de provinciale volksvertegenwoordigingen. De Tribune doet verslag van een vreugdevolle verkiezingsavond.

• "Sterkere partij, betere maatschappij" heet het laatste stuk van de SP-congrescommissie. De titel maakt de ambitie duidelijk: het congres van 1 mei moet zodanige verbeteringen in de politiek én de organisatie van de SP op de rails zetten, dat de partij aan het begin van de 21e eeuw verder kan uitgroeien tot een factor die verbetering van de maatschappij kan afdwingen.

• "Vermoeiend h&eacute? Ouders die altijd maar het beste met je voor hebben. Stop dan je geld liever in 't Young Dynamic Fund." Het bedrijfsleven opent de jacht op de kleintjes.. en hun geld.

• Theo de Buurtconciërge; strip van Wim Stevenhagen