Zorgverleners verdienen onze grootste waardering voor de inzet die ze leveren om het coronavirus te bestrijden. Thuiszorgmedewerkers, huisartsen, ambulance- en ziekenhuispersoneel, medewerkers in het verpleeghuis, gehandicaptenzorg, jeugdzorg en GGZ: we vragen het uiterste van ze. Soms met gevaar voor hun eigen gezondheid. Deze coronacrisis laat ons weer zien hoe belangrijk goede zorg is.

In maart 2020 klapte heel Nederland 3 minuten lang voor de zorg. Maar het mag niet bij applaus blijven. Samen met zorgverleners kwam de SP in actie voor een eerlijke beloning voor al die medewerkers in de zorg.

2020 2021

• Nederland klapt voor de helden in de zorg

Nederland klapt op 17 maart om 20.00 uur drie minuten lang voor alle zorgverleners die tijdens de coronacrisis hard werken voor ons allemaal.

• Het mag niet bij enkel applaus blijven

De SP start daarom een petitie voor een hoger salaris voor zorgverleners. Een hoger salaris is niet alleen nodig voor de waardering die zorgverleners verdienen, maar ook om meer collega’s te kunnen werven. Hierdoor kan de werkdruk in de zorg omlaag en dat is ook goed voor de kwaliteit van de zorg. De nood is hoog omdat de tekorten aan personeel in de zorg enorm groot zijn. In de maanden daarop zullen maar liefst 130 duizend mensen de petitie ondertekenen. SP’ers door het hele land gaan coronaproof de straten op om handtekeningen te verzamelen.

• De eerste keer stemmen voor een hoger zorgsalaris

De SP doet in de Tweede Kamer officieel het voorstel om zorgverleners een structureel beter salaris te geven. De regeringspartijen stemden later tegen het voorstel, waardoor het voorstel voor het eerst met een kleine meerderheid werd weggestemd. Maar de SP dient samen met de PvdA daarna het voorstel meermaals in. Vaak werd het voorstel met maar één stem verschil verworpen of bleven de stemmen staken omdat er precies evenveel Kamerleden voor als tegen waren.

• Zorgverleners in actie!

Zorgverleners komen voor het eerst in actie. Twee dagen later vertelt Lilian in de Tweede Kamer over een aangrijpend gesprek dat zij bij die actie met een zorgverlener heeft gevoerd.

• Kamerleden rennen weg

De regeringspartijen zijn bij een hoofdelijke stemming bang dat ze geen meerderheid hebben om het voorstel voor betere zorglonen tegen te houden. Om te voorkomen dat er gestemd kan worden, rennen Kamerleden van die partijen na het debat snel de Tweede Kamer uit. Zorgverleners door het hele land zijn terecht woedend. De SP neemt in juli het initiatief om samen met zorgverleners, andere politieke partijen en vakbonden een grote manifestatie op te zetten. Deze ondemocratische beslissing van de regeringspartijen levert enorme steun op voor de manifestatie.

• In actie!

Door het hele land komen SP’ers en zorgverleners in actie voor de petitie voor een eerlijke beloning voor onze zorgverleners.

• Grootste online manifestatie

Op initiatief van de SP organiseert een brede coalitie van vakbonden en politieke partijen de grootse online manifestatie voor de zorg ooit. Vanuit een glazen huis op het Malieveld presenteert Humberto Tan het programma van de manifestatie, die oproept om het voorstel te steunen om de salarissen in de zorg te verhogen. Omdat zorgverleners door de coronapandemie niet fysiek aanwezig kunnen zijn, maar wel massaal willen meedoen aan de actie, zamelen zij duizenden schoenen in om daarmee te laten zien dat zij wel op het Malieveld staan. Zij worden daarbij gesteund door tientallen SP-afdelingen door het hele land. Ruim 15 duizend melden zich vooraf aan voor de manifestatie, en meer dan 75.000 mensen kijken online mee. Zoveel dat de server tijdelijk crasht tijdens de actie.

• Motie aangenomen, kabinet weigert

Een motie voor hogere salarissen voor zorgverleners krijgt een meerderheid omdat een Kamerlid van de ChristenUnie per ongeluk voor de motie stemt. Minister van Ark geeft aan dat ze de motie niet uitvoert en geen hogere salarissen wil gaan regelen. De SP zegt als reactie daarop het vertrouwen op in de minister-president.

• Steun voor ons voorstel!

Een motie van de SP en PvdA voor structureel hogere salarissen wordt eindelijk aangenomen. Dit keer wel met steun van coalitiepartijen D66 en CU. Zij voelen zich minder gebonden aan het kabinet na de val van het kabinet om de toeslagenaffaire.

• Het kabinet weigert weer

Ondanks de aangenomen motie van de SP wil het kabinet geen voorstellen doen voor structureel hogere zorgsalarissen. Lilian Marijnissen is woedend.

• Voor de zomer een plan

De SP dient een voorstel in om het kabinet te dwingen om voor de zomer een plan te laten sturen over hoe de aangenomen motie van de SP en PvdA voor hogere salarissen wordt uitgevoerd. Het kabinet heeft er geen zin in, maar het voorstel wordt wel aangenomen.

• Steun

De Sociaal Economische Raad komt met het advies om de zorglonen te verhogen. Een broodnodige steun in de rug, want het kabinet blijft weigeren om het voorstel van de SP uit te voeren.