publicatie

Spanning mei 2012 :: Midden in de samenleving

Spanning, mei 2012

Ledenenquête geeft inzicht in wie wij zijn en wat wij willen

Midden in de samenleving

Wie een partij voor de mensen wil zijn, kan niets anders dan een partij van mensen zijn. Maar om dat laatste ook echt in de praktijk te kunnen brengen, is het goed te weten wie wij zijn: waar komen wij vandaan, wat willen willen wij en wat beweegt ons? Daarom organiseerde de SP eind vorig jaar een grootscheepse ledenenquête. In Spanning een tweeluik over de resultaten. Deze keer: wat zijn de perspectieven op verdere groei?

Tekst: Arjan Vliegenthart Foto: SP-Tholen

Steeds meer een dwarsdoorsnede van de samenleving

Volgens opiniepeiler Maurice de Hond scoort de SP in de peilingen vooral goed bij mensen met een inkomen dat lager is dan modaal. Bij deze groep is de SP veruit de grootste partij - en dat is al enige tijd zo. In die zin valt het op dat als het om onze leden gaat, de SP een partij is die een redelijke afspiegeling vormt van de hele Nederlandse bevolking, tenminste als we dat meten naar het opleidingsniveau. De afgelopen jaren zijn naar verhouding steeds meer hoger opgeleiden lid geworden van onze partij. Deze tendens was al in de laatste ledenenquête uit 2005 te merken, maar heeft zich verder doorgezet.

In vergelijking met andere politieke partijen blijkt de SP, zowel onder leden als kiezers, beter in staat om lager opgeleiden aan zich te binden. Bij de meeste andere partijen, zeker als het gaat om de andere partijen aan de linkerkant van het politieke spectrum, is de ledensamenstelling verre van representatief. De SP steekt daar gunstig bij af en we mogen er best trots op zijn dat we een echte volkspartij zijn.

Campagnetijd ideaal om nieuwe leden te werven

Van oudsher is de verkiezingstijd een goede periode om nieuwe leden te werven. Juist met verkiezingen in aantocht bepalen burgers hun positie. Waar sta ik in de samenleving en bij welke partij voel ik mij thuis? Veel mensen willen dan meer doen dan alleen het vakje bij hun voorkeurspartij rood maken en sluiten zich aan. Telkens wanneer de SP stevig groeide bij verkiezingen, groeide ook het ledenaantal. En dit keer zal dat waarschijnlijk niet anders zijn. Direct na de val van het kabinet-Rutte meldden zich al meer dan honderd leden aan bij de SP. De vooruitzichten op substantiële ledengroei zijn dan ook goed.

Maar vanzelf gaat de groei niet. Zonder een laatste zetje melden veel mensen die best lid zouden willen worden van de SP zich niet aan. Aan afdelingen de uitdaging dit steuntje in de rug nu juist te bieden. De komende maanden is het rendement van elke inspanning op dit gebied veel groter dan in tijden waarin er geen verkiezingen zijn. De nieuwe ledenwerffolder kan daarbij helpen.

Uit de ledenenquête bleek opnieuw dat veel leden graag voor de SP de handen uit de mouwen willen steken. Meer dan 3.000 leden gaven aan graag iets te willen doen. Sommigen daarvan zullen al actief zijn, maar de uitdaging bestaat erin ook mensen die tot dusver nog niet actief waren een plek te geven in onze partij. Dat geldt ook voor de nieuwe leden die zich de komende tijd zullen aanmelden. Juiste nieuwe leden slaan graag de hand aan de ploeg. Aan de partij de uitdaging om daar werk van te maken en aan iedereen die aan een socialer Nederland wil werken een plekje te bieden.