publicatie

Opinie

De lange termijn

door Hans van Heijningen – Algemeen secretaris SP

3 maart gemeenteraadsverkiezingen. In een welvarend en ontwikkeld land als Nederland zijn er helaas maar weinig mensen die de lokale politiek op de voet volgen. Dat maakt dat gemeenteraadsverkiezingen op de meeste plaatsen in ons land vooral een peiling van de nationale politieke voorkeuren zijn. Terwijl gemeenteraadsverkiezingen natuurlijk in de eerste plaats een graadmeter zouden moeten zijn van de waardering van de mensen van het plaatselijk bestuur.

Natuurlijk zijn er plaatsen waar de lokale ontwikkelingen wel een rol van belang spelen bij de gemeenteraadsverkiezingen. In mijn stad Amsterdam kun je bijvoorbeeld maar moeilijk om de bodemloze metroputten heen, waar alle gevestigde partijen verantwoordelijk voor zijn. En in Nijmegen heeft de PvdA om tamelijk onbegrijpelijke redenen de stekker uit het linkse college getrokken. In dit soort situaties laat op zijn minst een deel van de kiezers op 3 maart zijn stem bepalen door lokale kwesties.

Waarom campagnevoeren als je weet dat de uitslagen van de gemeenteraadsverkiezingen maar voor een klein deel bepaald worden door de prestaties van partijen en politici in jouw stad of in jouw dorp? Een eerste reden om daar serieus werk van te maken, is dat gemeenteraadsverkiezingen een positief effect hebben op de betrokkenheid van burgers bij lokale kwesties. Een klein deel van de mensen dat gaat stemmen, zal proberen zich een beeld te vormen van de successen en problemen op plaatselijk vlak en zal zich verdiepen in de plannen die de komende jaren op stapel staan. Met die mensen moeten wij de komende weken en maanden in gesprek gaan en hen zien te winnen voor onze voorstellen om de gemeente wat socialer en plezieriger te maken. Een tweede reden om serieus werk te maken van de campagne is het gegeven dat verkiezingstijd bij uitstek een gunstige periode is om nieuwe leden te maken. Het is bovendien het moment om leden uit te nodigen een steentje bij te dragen aan de campagne en al het werk dat er na de verkiezingen op ons af komt. Want wij blijven erop gericht om mensen ervan te overtuigen dat we zaken kunnen veranderen wanneer we daar met zijn allen de schouders onder zetten. Een derde reden om van de verkiezingscampagne serieus werk te maken is dat we er als partij voor gaan om ook in de gemeenteraad de stem van de SP en van de mensen die wij vertegenwoordigen luid en duidelijk te laten horen. Daarbij zijn we er op steeds meer plaatsen klaar voor om te laten zien dat wij mee kunnen besturen in het belang van de bevolking.

Afdelingen die nog niet zo lang bestaan of de afgelopen jaren weinig hebben laten zien, zijn normaal gesproken niet in staat om bij gemeenteraadsverkiezingen het verschil te maken. Eerst zien, dan geloven is de houding van de meeste mensen en dat is niet vreemd in een situatie waarin alle partijen het blijde nieuws verkondigen dat de toekomst van jouw gemeente bij hen in goede handen is. Het opbouwen van een band met de bevolking is geen kwestie van grote stappen snel thuis, maar vergt meestal een jarenlange inzet. Elke spraakmakende en succesvolle actie kan en moet ertoe leiden dat we nieuwe leden krijgen, dat er meer mensen actief worden en dat de sympathie voor de SP onder de bevolking toeneemt. Maar de harten en de hoofden van de mensen win je pas als je langere tijd keer op keer bewijst dat de belangen van gewone mensen bij onze partij in goede handen zijn, en dat we daar samen voor opkomen. In Horst aan de Maas is de SP al twintig jaar bezig met het aanpakken van verkeersonveilige situaties, het opzetten van speelgelegenheid voor kinderen, het behoud van een natuur- en recreatiegebied, het stelling nemen tegen de bouw van megastallen en het bieden van steun aan mensen die vermalen dreigen te worden door de bureaucratie. Op die manier is de SP-afdeling in Horst – met actieve leden met heel verschillende achtergronden – onder de mensen geworteld geraakt en is ze dé partij van één op de vijf inwoners geworden. Daar is het niet van ‘Ik Horst’, ‘Jij SP’, maar van ‘Jij SP’, ‘Ik SP’, ‘Wij SP’. Wanneer wij als actieve partijgenoten inzetten op de verkiezingen van maart zonder dat langere-termijnperspectief uit het oog te verliezen, dan zijn we op den duur in staat om in Nederland het verschil te maken. Doe jij mee?