Krista van Velzen:

Stem 11 maart tegen de vossenjacht

In de laatste maanden van 2002 wisten de gekozen volksvertegenwoordigers van het CDA, VVD en LPF, met jagen als hobby, de Flora- en Faunawet nog om zeep te helpen. In maart kan de kiezer met zijn stem de vos en andere dieren beschermen. Het is immers de provincie die jachtvergunningen verstrekt. En de Eerste Kamer die de Tweede Kamer controleert. Krista van Velzen, Kamerlid voor de SP, roept iedereen op om 11 maart tegen de jacht te stemmen.

Na jaren van maatschappelijke discussie werd in april 2002 eindelijk de Flora- en Faunawet van kracht. Deze wet regelde de begrenzing van de jacht in Nederland . Uitgangspunt van deze wet was dat alle dieren beschermd zijn en dat op slechts vijf soorten vrij gejaagd mocht worden. Op alle andere dieren mochten alleen geschoten worden in geval van schade aan bijvoorbeeld landbouwgewassen en in geval van ernstige gevaren voor de volksgezondheid. Nog niet ideaal, eigenlijk zou alle plezierjacht verboden moeten worden. Maar het was wel een flinke verbetering ten opzichte van de oude jachtwet van voor 2002.

De nieuwe Kamer was nog maar net geïnstalleerd na de verkiezingen van mei 2002 of VVD en LPF onder leiding van het CDA en de lobbyisten van de Koninklijke Nederlandse Jagers Vereniging haalden de hele wet onderuit. De definitie van landbouwschade werd opgerekt, meer dieren werden op de landelijke vrijstellingslijst geplaatst en ook beschermde natuurgebieden moesten er aan geloven; ook daar mag nu gejaagd worden. Het toppunt van lobby in deze hele discussie richtte en richt zich op de vermeende vossenplaag die Nederland zou overspoelen en die alle weidevogels zou bedreigen. De Koninklijke Nederlandse Jagers Vereniging (KNJV) presenteert fabels als feiten en ook Kamerleden van CDA, VVD en LPF schuwen deze methode niet om de 0,2% van de bevolking die jaagt voor het plezier in hun bloeddorstige hobby te steunen.

Nederland heeft geen vossenplaag en zal er ook nooit een krijgen. Vossen houden er een uitgekiend voortplantingsproces op na. Is er onder de vossenpopulatie veel sterfte (bijvoorbeeld door jacht) dan vangen vossen dit op door veel jongen te krijgen. Dit om de stand op peil te houden en de ruimte in leefgebieden, die er door jacht is vrijgekomen, op te vullen. De jager hoeft ook niet op te treden als de vervanger van een zogenaamde ontbrekende natuurlijke vijand. Vossen hebben namelijk nooit een natuurlijke vijand gehad, of het zou honger of gebrek aan territorium moeten zijn. Er bestaat geen dier in de wereld dat leeft van vossen. Vossen hebben ook geen natuurlijke vijand nodig omdat zij zichzelf reguleren.

De 'mooiste' jagersfabel is wel dat de weidevogelstand bedreigd zou worden door de vos. Als je niet beter zou weten zou je tranen in je ogen krijgen van de aangrijpende verhalen waarmee de woordvoerders in de Tweede Kamer het omgekeerde bambi-denken presenteren: 'die arme vogeltjes die broedend om zeep geholpen worden door de bloeddorstige vos'. Maar de feiten zijn anders. De afname van de weidevogels heeft vooral te maken met de te lage grondwaterstand, overbeweiding, overbemesting en te vroeg maaien. En al zouden alle vossen in Nederland worden afgeschoten, dan zal de weidevogelstand door de geschetste problemen nog steeds afnemen. En dan nog iets: de jagende volksvertegenwoordigers hebben hun mond vol over de afname van de grutto- en kievitpopulatie. Maar over de veldleeuwerik hoor je ze niet. Deze weidevogel is, zonder enige invloed van de vos, de afgelopen 15 jaar het hardst van allemaal achteruit gegaan. Het is de waanzin ten top om de vos kwalijk te nemen dat hij wel eens een weidevogel eet van de steeds kleiner wordende populatie die Nederland nog kent. De mens is de vijand van de weidevogel, niet de vos, zoals blijkt uit de florerende weidevogelstand in Rusland waar de weidevogel leeft temidden van tal van vossen.

Zolang de KNJV-fabeltjeskrant de basis is voor beleid, zal er niet snel iets veranderen in Parlement, Provinciale Staten en Senaat om dieren serieus genomen te krijgen. Het CDA is aanvoerder in de strijd tegen de vos en de PvdA maakt vooralsnog van de jacht geen breekpunt tijdens de formatie. Maar er is nog één mogelijkheid om op korte termijn de dieronvriendelijke weg die nu is ingeslagen te keren. Stem op 11 maart voor de vos en tegen de plezierjacht. Voor de vergroening van de provincie en tegen de verstening. Voor een diervriendelijke meerderheid in de Eerste Kamer en dus tegen het dieronvriendelijke beleid van de huidige Tweede Kamer.