opinie
Dennis de Jong:

Wie gaat Europa betalen?

In Nederland draaien de verkiezingen vooral om de vraag: ‘wie gaat de crisis betalen?’ Onze inzet als SP is dat er geen bezuinigingsmaatregelen komen die opnieuw de mensen pakken die het minste te besteden hebben en zelf bijvoorbeeld door werkloosheid al het slachtoffer zijn geworden van de crisis. Laat de rijken en de banken zelf de crisis betalen.

Tot Brussel is de bezuinigingswoede nog niet erg doorgedrongen. En dus komen er nog dagelijks voorstellen voor nieuwe fondsen, zoals nu weer de oprichting van een Europees sportfonds. Maar ook wordt er bijvoorbeeld gesproken over een armoedefonds, en over aanvullende innovatiefondsen.

Het meest indringende voorbeeld hiervan kwam deze week in de crisiscommissie aan de orde: een van de Europarlementariërs heeft een rapport gemaakt waarin zij maar liefst drie nieuwe belastingen voorstelt: een belasting op financiële transacties, een belasting op bonussen en een belasting op CO2-uitstoot.

Stuk voor stuk prima ideeën, maar het venijn zit hem erin dat dit geen nationale belastingen mogen worden, maar Europese. Hiermee zouden Nederlanders dus twee keer aangeslagen gaan worden: een keer door de Nederlandse belastingdienst en een keer door Brussel.

Mijn reactie in de crisiscommissie was dan ook duidelijk: goed dat ook mijn collega de rijken en de banken wil aanpakken, maar als je Europa echt impopulair wilt maken, moet je in tijden van grote bezuinigingen aankomen met Europese belastingen.

De SP wil zich in Brussel, waar mogelijk, constructief opstellen. Maar laten we wel met beide benen op de grond blijven staan: ook de Europese instellingen moeten zich realiseren dat we de broekriem moeten aanhalen. Dus laten we ophouden met voorstellen die het rondpompen van geld alleen maar erger maken, en juist de bestaande fondsen doorlichten en zo veranderen dat alleen nog de armste regio’s in Europa ervan profiteren. En laten we stoppen met spreken over aanvullende Europese belastingen: als we dat doen, weten we zeker dat er over ruim vier jaar helemaal niemand meer naar de stembus gaat voor de Europese verkiezingen.