Uitbesteden vleeskeuringen aan de markt niet wenselijk

De VWA is haar boekje te buiten gegaan door vleeskeuringen uit te besteden, vindt zij. Belangenverstrengeling ligt op de loer. De Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) heeft haar wettelijk plicht om vleeskeuring op geslachte dieren uit te voeren uitbesteed aan het particuliere commerciële bedrijf BV KDS. Volgens mij is het niet de bedoeling dat commerciële bedrijven dit soort taken gaan overnemen. Belangenverstrengeling ligt op de loer en dat kan niemand zich veroorloven als het gaat om voedselveiligheid.

De zogenaamde post-mortem vleeskeuringen moeten plaatsvinden door voor officiële controles bevoegde instanties, zo stelt de Europese richtlijn over dit onderwerp. Wat mij betreft is dat dus de VWA, en niet een commercieel bedrijf waar je dat belangrijke werk aan uit kunt besteden.

Ik heb dan ook aan de Europese Commissie gevraagd om door de Europese Food and Veterinary Office te laten onderzoeken of deze werkwijze is toegestaan. De vraag is namelijk of Nederland op deze manier nog wel voldoet aan zijn verplichtingen inzake de zorgvuldigheid bij vleeskeuringen.

Volgens een verklaring van het Nederlandse ministerie van LNV is met de constructie geen sprake van uitbesteding of overdracht van bevoegdheden. Maar als KDS het werk doet, en niet meer de VWA, dan is het werk dus gewoon uitbesteed en overgedragen.

Ik maak me vooral zorgen over de mogelijke belangenverstrengeling die daarbij kan optreden. KDS is namelijk een bedrijfsonderdeel van CBS, dat naast post-mortem keuring ook verzekering in deze branche regelt. Als KDS vlees afkeurt, moet een ander onderdeel van datzelfde bedrijf de schade vergoeden. Bij zo’n constructie vraag je om problemen en dat is in de Europese verordening over vleeskeuringen terecht absoluut verboden.

De concrete werkzaamheden die bij vleeskeuring nodig zijn kunnen hooguit worden uitbesteed aan assistenten die in dienst zijn van een onafhankelijke stichting. Bij KDS is daar geen sprake van, dat is een bedrijf met conflicterende belangen.

Ik vind dit een van de voorbeelden van hoe de privatiseringsdrang is doorgeslagen. Op een of andere manier denkt de overheid van zichzelf dat ze minder goed kan functioneren dan commerciële bedrijven.

Als het om het verkopen van drop gaat ben ik het daar mee eens, maar wezenlijke functies als de controle op voedselveiligheid kunnen beter niet in 'de markt' ondergebracht worden.