Harry van Bommel:

Nederland moet zich bezinnen op rol Europa

Het 'nee' tegen de Europese Grondwet is een duidelijk signaal dat de Europese samenwerking zich verkeerd ontwikkelt. Die samenwerking is in deze vorm van tafel. Daarom pleit de SP voor een nationale conventie over de rol van de EU in Nederland.

Het creëren van een Europese markt, de invoering van de euro, de uitbreiding van de EU met tien nieuwe lidstaten en vervolgens de Europese Grondwet, heeft de kloof tussen de EU en de burgers vergroot. Het signaal dat de Nederlandse burgers op 1 juni hebben afgegeven kan niet worden genegeerd.

De meeste mensen zijn voor Europese samenwerking waar dat noodzakelijk is, maar vinden verdere machtsoverdracht naar Brussel niet wenselijk. Natuurlijk is er een alternatief voor het huidige Europa. Er moet heronderhandeld worden over de rol van de EU in Nederland.

Wat onze inzet moet zijn bij die onderhandelingen, moet bepaald worden in samenwerking met de Nederlandse bevolking. De participatie van burgers bij Europa is noodzakelijk voor het tot stand komen van een vorm van Europese samenwerking waar draagvlak voor is. De SP pleit daarom voor een nationale conventie over de toekomst van Europa in Nederland. Daarin moeten maatschappelijke organisaties, politieke partijen en burgers zitting hebben. Deze conventie moet zich uitspreken over de vraag met welke zaken Europa zich wel en niet dient bezig te houden en hoe de EU bestuurlijk moet zijn ingericht.

De inzet van de SP is dat er voorlopig geen verdere overdracht van macht aan Brussel plaats heeft. Dus moet er geen Europese minister van buitenlandse zaken komen en geen vaste voorzitter van de Europese raad. Verder moet er een strikte scheiding komen tussen bemoeienis van Brussel en de autonomie van de lidstaten. Publieke voorzieningen zoals energie, zorg, onderwijs en openbaar vervoer, moeten duidelijk in nationale handen blijven. Brussel kan daar nog steeds invloed op uitoefenen.

Aan de verplichte liberalisering van publieke voorzieningen moet een eind komen. De structuurfondsen moeten worden hervormd zodat geen miljoenen euro's meer rondgepompt worden tussen de rijke lidstaten. Verder moeten veto's en bevoegdheden worden teruggegeven aan de lidstaten. Sociaal beleid, onderwijs en defensiebeleid zijn zaken die Nederland zelfstandig moet kunnen inrichten.

Het referendum moet worden aangegrepen om de kloof tussen de EU en de burgers te dichten en om te komen tot een democratisch, transparant en sociaal Europa. Dat zijn we nu meer dan ooit aan elkaar verplicht.