Verslag partijraad 23 maart 2024

Genomen besluiten tijdens deze partijraad:

• Beroepscommissie van de partijraad benoemd
  • Evaluatiecommissie verkiezing partijbestuur benoemd

11:00 uur Voorzitter Lieke van Rossum opent de Partijraad

1. Opening en mededelingen

Lieke van Rossum opent de partijraad en heet iedereen welkom. Ze benadrukt het belang van het werk van de SP aan de hand van voorbeelden uit het nieuws. De partijraad is wat het nieuwe partijbestuur betreft een werksessie, een plek om met elkaar te discussiëren en besluiten te nemen. Met enkele aanwezige SP’ers bespreekt van Rossum over waar afdelingen mee bezig zijn, wat ze horen over wat er onder mensen leeft en wat ze daarover willen delen met de partijraad.

2. Jimmy Dijk in gesprek met Ewald Engelen

Dijk spreekt met Engelen over de oorlog in Oekraïne. Engelen maakt zich enorme zorgen over het maatschappelijke en politieke debat aangaande het conflict. Hij vreest dat dit leidt tot een koers en situatie waar we geen controle over hebben, terwijl er volgens hem een brede discussie nodig is met een uitwisseling van alle argumenten. Op dit moment is volgens Engelen maar één analyse acceptabel in het publieke debat en dat is dat verdere militarisering en een gewelddadige overwinning op Poetin de enige mogelijkheid en uitkomst kan zijn, met het risico op enorme escalaties. Engelen vreest dat West-Europa die kant op slaapwandelt.

Dijk benadrukt dat er een verschil is tussen een probleem proberen te begrijpen en er begrip voor hebben. Het is belangrijk om te analyseren hoe de oorlog in Oekraïne heeft kunnen ontstaan, zonder de Russische inval te vergoelijken.

Engelen geeft aan dat de discussie in de Verenigde Staten nu meer en meer gaat over hoe de oorlog te beëindigen is, terwijl die in de Europese Unie steeds meer gaat over escalatie. Er is dus een scheiding van wegen. Hierbij draait de Europese burger op voor enorme kosten, met risico van militaire escalatie. Het is in een oorlog de werkende klasse die de hete kastanjes voor de elite uit het vuur moet gaan halen.

Wat Engelen stoort en opvalt is dat het conflict volgens hem vermeden had kunnen worden, als het westen meer rekening had gehouden met de strategische veiligheidsbelangen van Rusland en de vernedering die de Russen is aangedaan na de val de muur. Na de inval van Rusland is meteen ingezet op militarisering. Wat volgens Engelen ook had gekund is een uitspraak van de veiligheidsraad van de Verenigde Naties, met enorme diplomatieke druk. Dit eventueel gecombineerd met economisch isolement om Rusland te dwingen aan de onderhandelingstafel te gaan zitten en het vuren te staken. Dat is niet gebeurd en ondertussen zijn de Russen in de armen gedreven van de BRICS-landen.

Europese leiders moeten volgens Engelen nu die andere staten op één lijn zien te krijgen en diplomatieke druk verhogen. Er moet een unaniem en mondiaal front komen, inclusief de BRICS-landen, om Rusland aan tafel te dwingen en een staakt het vuren te realiseren. Daar zal een compromis uit moeten komen waarmee de oorlog kan worden beëindigd in plaats van dat het verder escaleert.

Op 13 april is de SP-vredesdag, Dijk roept de aanwezigen op om daarbij aanwezig te zijn.

Vervolgens spreekt Dijk met Engelen over zijn boek. Het merendeel van de kiezers stemt volgens Engelen op basis van sentimenten. Dat maakt het lastig om aan verkiezingsuitslagen een duidelijke conclusie te verbinden. Daarom moet je volgens Engelen kijken naar wat voor beweging daar nog boven zit. Hij benoemt daarbij de bezuinigingen in de publieke sector waardoor middenpartijen hebben verloren en partijen die specifieke belangen dienden hebben gewonnen. Zij werden door de kiezer gezien als de protestpartij.

Engelen zegt dat de SP niet heeft geprofiteerd van die beweging vanwege gebrek aan media-aandacht. De media is de middenpartij tussen politiek en burger. Daarnaast waren de actuele onderwerpen waarvoor mensen naar het stemhokje gingen, thema’s waar BBB en later PVV mee geassocieerd werden. De winst voor de SP is te behalen als mensen gaan stemmen voor een protestpartij die de grondoorzaken van problemen onderkent en echt gaat aanpakken.

De overheid en samenleving zijn onnodig ingewikkeld geworden, zegt Engelen. De taal van de politiek is te ingewikkeld en politici gedragen zich als technocraten en consultants in plaats van als volksvertegenwoordigers. Het moet simpel als het gaat om de taal die je spreekt en de belangen die je vertegenwoordigt.

3. Benoemen beroepscommissie

De volgende leden worden met door de partijraad benoemd tot de beroepscommissie van de partijraad:

• Robert Brand (voorzitter afdeling Gouda)
  • Erik van Donk (voorzitter afdeling Nissewaard)
  • Fenna Feenstra (voorzitter afdeling Eemsdelta)
  • Esmee de Koning (voorzitter afdeling Bergen op Zoom)

4. Evaluatie verkiezing partijbestuur

De partijraad besluit om een commissie te benoemen bestaande uit

• Daan Brandenbarg als voorzitter (scheidend PB)
  • Simon Zandvliet (kandidaat)
  • Frans Rein Jurrema (afdelingsvoorzitter)
  • Hans Boerwinkel (lid kandidatencommissies)
  • Marij Feddema (namens een afdeling die een kandidaten-avond heeft georganiseerd)

die belast is met de taak de partijbestuursverkiezingen te evalueren.

5. Wijzigingsvoorstellen op de statuten

De vorige partijraad is gesproken over de statuten en is er ook over gestemd. Over enkele wijzigingsvoorstellen kon toen nog niet worden gestemd en dus gebeurt dit tijdens deze partijraad. Het partijbestuur adviseert om tegen de wijzigingsvoorstellen te stemmen. De voorstellen die voorliggen hoeven volgens het bestuur niet in de statuten te worden opgenomen. Van Rossum geeft een toelichting op hoe het bestuur tegen de wijzigingsvoorstellen aankijkt en benoemt bij de voorstellen van Nijmegen en Deventer dat ze hier wel via een andere weg uitvoering aan willen geven. Het voorstel van Hengelo heeft voorgelegen op het congres en is daar weggestemd, benoemt van Rossum.

Na de toezeggingen en opmerkingen van het bestuur trekken de afdelingen Nijmegen, Deventer en Hengelo hun voorstellen in.

6. Campagne EP 2024

Van Rossum geeft als campagneleider een toelichting op wat de eerste plannen zijn voor de verkiezingen van het Europees Parlement. Ze gaat ook in op de planning richting de verkiezingen. Daarna gaat de partijraad uiteen in werkgroepen om er verder over te spreken en om ideeën aan te dragen voor de campagne.

Na de werksessies komen de groepen terug in de zaal om hun ideeën te presenteren. Deze richten zich zowel op de inhoud als op de vorm van de campagne. Het campagneteam verzamelt alle ideeën en betrekt ze bij hun plannen.

SP-Kamerlid Bart van Kent spreekt nu de partijraad toe over hoe de AOW-leeftijd blijft stijgen terwijl veel mensen dat vanwege hun zware beroep niet redden. Vanaf 2025 is er niks meer geregeld voor mensen met zwaar werk. Daarom gaat de SP samen met die mensen en met de FNV de komende tijd actievoeren. Er wordt toegewerkt naar een nationale staking om een goede regeling voor elkaar te krijgen en van Kent roept iedereen op om daar samen in op te trekken.

7. SP Jongeren

Bastiaan Meijer, voorzitter van de SP Jongeren, vertelt over de avonden die ze met Jimmy Dijk hebben georganiseerd om in gesprek te gaan met jongeren. Wat Meijer opvalt is dat jongeren daar niet komen om het over hun eigen problemen te hebben maar dat ze zich zorgen maken over wat er in de wereld gebeurt. Met de contactpersoon van de jongeren in Tilburg praat Meijer over de bijeenkomsten. De kroegavonden hebben nieuwe leden en veel energie opgeleverd. De contactpersoon vertelt over acties die ze voeren om de NS altijd door te laten rijden tot de universiteit van Tilburg, wat nu heel vaak niet gebeurt.

8. Toespraak lijsttrekker Europees Parlementsverkiezingen

Lijsttrekker Gerrie Elfrink spreekt de partijraad toe. Hij geeft aan dat ze in Brussel bezig zijn om macht over te dragen van het volk naar het grootkapitaal, de multinationals. Bij het referendum over de Europese Grondwet is dat niet gelukt maar bij latere crises zijn die momenten alsnog aangegrepen om dit te organiseren.

Elfrink zegt dat de SP gaat winnen en weer terug zal komen in Europa maar dat dit niet vanzelf zal gaan. Hij is verheugd met alle goede ideeën die de afdelingen hebben aangedragen voor de campagne. Elfrink vindt het een eer om voor en met de partij de verkiezingen in te gaan.

Volgens Elfrink zijn we naast Nederlanders ook allemaal Europeaan en Europa hoort wat hem betreft bij ons. Hij gaat in op de geschiedenis van Europa en vertelt hoe alle verbeteringen voor de werkende mensen zijn gekomen door sociale strijd en solidariteit. Dat moet de SP wat Elfrink betreft nooit vergeten.

Het begin van de Europese Unie zorgde ervoor dat de productie van kolen en staal in handen kwam van ons allemaal, dat was de basis voor vrede en veiligheid. Elfrink maakt de vergelijking met de huidige staat van de Unie waarbij de vrije markt allesbepalend is. De Europese gemeenschap is verloren en er is een neoliberale Unie voor teruggekomen, zegt Elfrink.

Daarbij benadrukt Elfrink de rol van lobbyisten waarvan de schatting is dat het er 25.000 er zijn. Zij vertegenwoordigen de belangen van het kapitaal in Europa en de parlementariërs kunnen daar niet tegenop. Daardoor worden de verkeerde belangen gediend.

Elfrink pleit voor een positief Europa dat opkomt voor de bescherming van werknemers, dat opkomt voor een betere leefomgeving en met respect voor de zeggenschap van mensen zelf. De afstand tot mensen is gigantisch en dat moet worden doorbroken.