Yosef moet mee kunnen doen

Jasper van Dijk

'Wij willen geen tweederangs burgers zijn, wij willen meedoen.' Die oproep deed Yosef onlangs in de krant en in een mail aan SP-Kamerlid Jasper van Dijk. Yosef komt oorspronkelijk uit EthiopiĆ«, maar woont al bijna zijn hele leven in Nederland. In 2007 viel hij met circa 27.000 anderen onder het generaal pardon en hoopte hij volwaardig Nederlander te worden. Maar dat viel tegen. Door een bureaucratische drempel kregen ongeveer 11.000 mensen wel een verblijfsstatus, maar geen paspoort. Waaronder Yosef.

Van Dijk: 'Zonder paspoort ben je tweederangs burger in Nederland. Je mag niet stemmen, geen hypotheek afsluiten en je kan moeilijk naar het buitenland. Je kan niet meedoen en je leven staat stil.' Vandaar dat Van Dijk in Kamervragen vroeg om dit op te lossen voor de circa 11.000 mensen die al bijna hun hele leven in Nederland wonen en onder het generaal pardon vielen. Maar staatssecretaris Broekers (VVD) houdt halsstarrig vast aan het beleid. Daarom dient Van Dijk volgende week met het CDA een motie in om alsnog te regelen dat Yosef en 11.000 anderen volwaardig Nederlander kunnen worden.

Blijf op de hoogte!

De SP zet zich in voor genoeg betaalbare huizen, voor eerlijke zorg, voor veilige buurten en voor nog veel meer. We doen onderzoek, voeren actie, organiseren bijeenkomsten en doen voorstellen. Zorg dat je op de hoogte blijft, mis het niet!