Succes: beter salaris voor zorgverleners

Eindelijk is het voorstel in de Tweede Kamer aangenomen om de lonen voor zorgverleners te verhogen. Verschillende keren diende fractieleider Lilian Marijnissen voorstellen in voor een eerlijke beloning voor onze zorgverleners. Het mag niet alleen bij een applaus blijven. Op 5 september voerden we met duizenden zorgverleners de grootste online zorgactie op het Malieveld ooit en we haalden ruim 120.000 handtekeningen op voor een eerlijke beloning.

Keer op keer wilden de coalitiepartijen afgelopen maanden het voorstel voor een beter salaris niet steunen. In de zomer renden Kamerleden van verschillende coalitiepartijen zelfs de Tweede Kamer uit omdat ze hierover niet wilden stemmen. Dat was een klap in het gezicht van zorgverleners. Later werd in de Eerste Kamer een SP voorstel aangenomen voor hogere zorgsalarissen en in de Tweede Kamer maakte een van de leden van de coalitie tijdens het stemmen  een foutje waardoor er ‘per ongeluk’ een meerderheid was, maar omdat de coalitie het nog steeds niet zag zitten, wachten zorgverleners nog steeds op hun salarisverhoging.

Lilian Marijnissen is heel blij met het aangenomen voorstel. ‘Het personeelstekort in de zorg is erg groot en voor het aantrekkelijker maken van het werken in de zorg is een betere beloning zeker nodig. Naast meer zeggenschap en minder bureaucratie natuurlijk. Zorgverleners die elke dag het vuur uit de sloffen lopen verdienen meer dan een applaus en een bonus’.

Marijnissen zal bij het kabinet erop blijven hameren dat de aangenomen voorstellen uitgevoerd moeten worden. Marijnissen: ‘We moeten dit nu echt snel regelen. Het kabinet duikt al veel te lang, terwijl zorgverleners dag in dag uit keihard werken in de voortdurende coronacrisis en absoluut een hoger salaris verdienen.’

Blijf op de hoogte!

De SP zet zich in voor genoeg betaalbare huizen, voor eerlijke zorg, voor veilige buurten en voor nog veel meer. We doen onderzoek, voeren actie, organiseren bijeenkomsten en doen voorstellen. Zorg dat je op de hoogte blijft, mis het niet!

Betrokken SP'ers