Maak eind aan discriminatie op bestelling

Lilian Marijnissen

De protesten die we nu over de hele wereld zien zijn indrukwekkend. Met name jonge mensen staan op en maken een vuist tegen racisme, discriminatie en uitsluiting. Lilian Marijnissen: 'Het mag nu niet alleen bij spandoeken en woorden blijven. Er moet echt wat veranderen.' We zien nog steeds uitzendbureaus die aan 'discriminatie op bestelling' doen. Of makelaars die op verzoek discrimineren. Het mag niet, maar het gebeurt helaas nog veel te vaak. Dit moet keihard worden aangepakt. Maar het kabinet komt al jarenlang niet verder dan actieplannen en onderzoeken.

Wij stellen daarom verschillende maatregelen voor om discriminatie echt aan te pakken. Begin bij een vergunningplicht voor uitzendbureaus. Daarnaast moet er meer capaciteit bij de Inspectie SZW. De Inspectie kan discriminatie opsporen via de inzet van 'mystery guests' en overgaan tot een boete wanneer discriminatie is vastgesteld. Bedrijven die discrimineren komen op een aparte lijst, zodat iedereen dit kan zien.

Lees ons hele voorstel om arbeidsdiscriminatie aan te pakken hier