Senatoren SP roepen kabinet op: maak rechtvaardige keuzes

Tiny Kox
SP-fractievoorzitter van de Eerste Kamer Tiny Kox

'Dit kabinet zit er vooral voor de mensen die het toch al goed hebben, maar de rest wordt vergeten en verliest het vertrouwen in de politiek. Dat is treurig,' stelt Tiny Kox, SP-fractievoorzitter van de Eerste Kamer. Tijdens de Algemene Beschouwingen in de Eerste Kamer gaat hij het debat aan over de begroting van het Kabinet.

De regering zegt dat deze begroting van ons allemaal en voor ons allemaal is. Maar dat blijkt niet uit de keuzes die worden gemaakt. 'In werkelijkheid geloven vooral mensen die het minder getroffen hebben dat niet meer. Ze ervaren een groeiende maatschappelijke tweedeling en zien de regering niet langer als bondgenoot maar als belangenbehartiger van hen met wie het toch al goed gaat gaat,' zegt Kox.

Tien jaar na het start van de crisis laat dit kabinet op geen enkele manier zien dat ze de oorzaken willen aanpakken. 'De banken hebben nog steeds vrij spel. Jarenlang waste ING illegaal kolossale bedragen wit en misbruikte de Rabobank haar hoge rating voor een manipulatie van de rentestand. Beide banken mochten hun wandaden afkopen. En net als voor de crisis legt de regering het grote geld nog steeds in de watten, in plaats van aan de ketting, met een groot hangslot erop.'

Betrokken SP'ers