Houd oudere zorgverleners fit voor de zorg

Maarten Hijink

De komende jaren zijn er meer dan 125.000 extra zorgverleners nodig. Maar terwijl het kabinet inzet om nieuwe mensen in de zorg aan het werk te krijgen, gaan tegelijkertijd oudere zorgverleners met tienduizenden juist de zorg uit om ander werk te gaan doen. De reden: het werk is niet vol te houden. SP-Kamerlid Maarten Hijink presenteert morgen in de Tweede Kamer een plan zodat zorgverleners tot aan hun pensioen in de zorg kunnen blijven werken.

Hijink: ‘Zoals hoe het nu gaat is werken in de zorg voor veel mensen simpelweg te zwaar om tot aan je pensioen vol te houden. Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de oudere zorgverleners erover nadenkt om de zorg te verlaten of om eerder te stoppen met werken. Maar we hebben deze ervaren mensen juist keihard nodig. En mensen willen vaak niet stoppen, ze doen dit werk met hun hart, maar ze houden het gewoon niet vol.’

Met een aantal voorstellen wil de SP het kabinet stimuleren om dit probleem op te lossen. Hierdoor hoeven oudere werknemers minder uren te maken, worden ze betrokken bij het opleiden van jongeren en kunnen zorgverleners hun jarenlange praktijkervaring gebruiken in leidinggevende- en bestuursfuncties.

‘Oudere zorgverleners hebben een schat aan kennis en ervaring. Juist deze mensen moeten we behouden voor de zorg. Dat deze mensen de zorg uit gaan is zonde, want hiermee verdwijnt de ervaring uit de zorg. Oudere zorgverleners kunnen een belangrijke rol spelen in het opleiden van jongeren en het leiding geven aan zorginstellingen. Ook dicht je hiermee het gat wat vaak bestaat tussen de ervaring van de werkvloer en de managers en bestuurders aan de top,’ besluit Hijink.