Reparatiewet nodig voor aanpak schijnzelfstandigheid

Bart van Kent

Word je als Deliveroo-bezorger aangereden tijdens je werk? Dan is dat volledig voor eigen rekening. Nu uit een uitspraak van de rechter blijkt dat de wet onvoldoende bescherming biedt, moet minister Wouter Koolmees snel met  aanvullende wetgeving komen om schijnzelfstandigheid zoals bij Deliveroo aan te pakken. Vandaag deed de rechtbank van Amsterdam uitspraak in de zaak die bezorger Sytze Ferwerda had aangespannen tegen Deliveroo. De multinational heeft per 1 februari jongstleden, alle bezorgers in loondienst vervangen door schijnzelfstandigen.

SP-Kamerlid Bart van Kent: 'De enige reden dat Deliveroo alleen nog met schijnzelfstandige werkt, is om bezorgers uit te knijpen en onder de verantwoordelijkheden uit te komen die bij werkgeverschap horen. Om te voorkomen dat andere bedrijven het foute voorbeeld van Deliveroo dreigen te volgen, kunnen we niet wachten totdat de minister ergens in 2020 of later met zijn nieuwe wet komt. Hij moet per direct de huidige wet repareren om de race naar de bodem te stoppen!'

De SP strijdt tegen deze onzekerheid en schijnzelfstandigheid. Wilt u ons meehelpen door ons te steunen? Word dan hier lid van de SP!

Betrokken SP'ers