Lacin: Stop de lozing van chemisch afval in onze Noordzee

Cem Lacin

Grote zeeschepen die even de zee opvaren om hun chemische troep te lozen in het milieu en vervolgens doodleuk terugvaren naar hun standplaats in de haven. Het is de goedkoopste methode om het scheepsruim schoon te maken en het gebeurt op grote schaal. SP-Kamerlid Cem Lacin wil dat het kabinet haast maakt met het aanpakken van de lozing van giftige stoffen door zeetankers.

Bedrijven lozen hun afval op zee, omdat het verwerken van het afval duur is. Deze bedrijven vergroten zo hun winst ten koste van ons milieu en onze gezondheid. Staatssecretaris van Veldhoven liet op vragen van Lacin weten dat de lozingen zijn toegestaan en dat het dumpen alleen voor zéér gevaarlijke stoffen verboden is. Lacin: ‘Het is idioot dat het kabinet deze vervuilende praktijken door de vingers blijft zien. De overheid zegt al twintig jaar een einde aan deze lozingen te willen maken, maar doet verder helemaal niets om het te stoppen.’

In Duitsland worden rederijen wel gestraft voor het lozen van giftige stoffen. ‘De staatssecretaris zou daar een voorbeeld aan moeten nemen. Tegelijkertijd zal het kabinet ook meer moeten investeren in de inspectiediensten. Door steeds te bezuinigen op de inspectiediensten is een effectieve aanpak van deze milieucriminaliteit onmogelijk gemaakt.’

De SP maakt zich hard voor een schoon milieu. We pakken de milieucriminaliteit aan. Wilt u ons meehelpen door ons te steunen? Word dan hier lid van de SP!