Regering legt duidelijk ‘nee’ van de bevolking hooghartig naast zich neer

Sleepwet

De regering weigert serieuze aanpassingen te doen aan de Sleepwet, na het duidelijke ‘nee’ van de bevolking in het referendum. Onze geheime diensten moeten concrete verdachten van terroristische activiteiten gericht kunnen volgen, maar ongericht gegevens verzamelen van onschuldige mensen, dat willen we niet. Minister Ollongren belooft opnieuw dat de AIVD en MIVD zorgvuldig zullen omgaan met het ‘sleepnet’, maar weigert dit middel uit de wet te halen. Daarmee zijn alle toezeggingen van de regering boterzacht en legt zij het ‘nee’ van de kiezers hooghartig naast zich neer.

Dinsdag zal de Tweede Kamer op verzoek van Kamerlid Ronald van Raak een debat voeren over de uitkomst van het referendum. Daarin zal hij minister Ollongren vragen om meer respect te tonen voor de keuze van de kiezers en het ‘sleepnet’ alsnog uit de wet te halen: ‘De overheid wil nog steeds gegevens van onschuldige burgers verzamelen en delen met andere landen. Dat raakt direct aan de rechtsstaat en onze democratie. Dat kun je niet maken, als de bevolking zich daar net duidelijk tegen heeft uitgesproken. Dit referendum zou ook aanleiding moeten zijn voor de Kamer om het afschaffen van het middel referendum te heroverwegen. Het referendum was met een grote opkomst een succes. Mensen willen zich uitspreken en hebben met het referendum een concreet middel om de politiek terug te fluiten als dat nodig is. Dat het kabinet ze dit middel ook nog af wil pakken, door in de toekomst geen referendum meer toe te staan, kenmerkt de arrogantie van de macht.’