Van Kent: Kabinet moet sneller optreden tegen Deliveroo

Bart van Kent

Het is goed dat het kabinet maaltijdbezorger Deliveroo en andere bedrijven die misbruik maken van zzp'ers aan gaat pakken, maar het tempo waarop dat gebeurt ligt volgens SP-Kamerlid Bart van Kent veel te laag. De Deliveroo-bezorgers krijgen sinds 1 februari geen uurloon meer, maar worden per bezorging betaald. Met dit nieuwe omstreden bedrijfsbeleid ontduikt Deliveroo de kosten voor werknemersverzekeringen en pensioenen. Minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaat pas vanaf 1 juli deze constructie aanpakken. Van Kent: 'Ondertussen ontloopt een bedrijf als Deliveroo de verantwoordelijkheden als werkgever en rijden hun bezorgers onverzekerd rond. Een koerier die tot 1 juli van de fiets wordt gereden en arbeidsongeschikt raakt moet de kosten volledig voor eigen rekening nemen. De minister moet daarom niet pas over een half jaar optreden, maar per direct.'

Ook ROOD, de jongerenorganisatie van de SP, vindt dat de werkwijze van Deliveroo die met name jongeren treft, veel sneller moet worden aangepakt. Om dat kracht bij te zetten boden zij woensdag tijdens het debat in de Tweede Kamer over arbeidsmarktbeleid, minister Koolmees een pakket met pepers aan. ROOD-bestuurslid Arno van der Veen: 'Die mag hij geheel in lijn met de bekende uitdrukking, daar steken waar de zon niet schijnt. Er moet meer vaart gemaakt worden zodat het kwalijke gedrag van Deliveroo niet wordt beloond. Hoe langer het kabinet treuzelt, des te meer bedrijven zullen volgen in deze race naar de bodem van de arbeidsmarkt voor jongeren!'

Foodora liet woensdag al weten dat het zich genoodzaakt voelt om ook met schijnzelfstandigen te gaan werken vanwege de oneerlijke concurrentie op arbeidsvoorwaarden. Een nieuwe wet die een structurele oplossing moet bieden, wordt pas vanaf 2020 verwacht.