Nee tegen Ticketwet enorme gemiste kans

"Een enorme gemiste kans", dat zegt SP-Kamerlid Jasper van Dijk nadat de Ticketwet van SP en CDA vanmiddag werd verworpen in de Eerste Kamer. De Ticketwet gaf liefhebbers van concerten en sportwedstrijden een instrument in handen om de professionele doorverkoop van kaarten aan banden te leggen. Helaas stemden PvdA, VVD en zelfs CDA ertegen. Van Dijk: 'De ergernis over dure tickets speelt al jaren. Met onze wet zouden notoire tickethandelaren een gevoelige klap krijgen. Het is triest dat de ticketmaffia nu ruim baan krijgt van de Eerste Kamer. Dat de senatoren van PvdA en CDA daarvoor kiezen, is onvoorstelbaar.'

De Ticketwet regelt dat kopers die voor een kaartje meer dan 20 procent betalen boven de originele verkoopprijs, het teveel betaalde bedrag terug kunnen vorderen. Dit zou tevens via een collectieve rechtszaak danwel via een geschillencommissie kunnen geschieden. 'Doordat de wet is verworpen, zijn we terug bij af', zegt Van Dijk. 'Een nieuwe wet zal nog jaren op zich laten wachten - als hij er al komt. De afkeer van de woekerhandel is enorm en wordt breed gedeeld. De KNVB was een warm pleitbezorger van de wet, evenals talloze muzikanten. Doodzonde dat de Eerste Kamer de kans liet lopen om er iets tegen te doen.'

Betrokken SP'ers