Europees Octrooibureau moet rechten werknemers respecteren

De Tweede Kamer stemde 16 mei in met een motie van SP-Kamerlid Maarten Hijink en Esther Ouwehand (PvdD) waarin de regering wordt gevraagd om ervoor te zorgen dat medewerkers van het Europees Octrooibureau (EOB) naar de Nederlandse rechter kunnen stappen. Bij het EOB worden op grote schaal de rechten van werknemers geschonden. Leiders van hun vakbond worden op non-actief gesteld, de werkdruk stijgt ieder jaar en werknemers hebben te maken met een tirannieke directie. In hun Rijswijkse kantoor en in het hoofdkantoor in München leidde de fors toegenomen werkdruk al tot meerdere zelfdodingen. Medewerkers kunnen alleen een klacht indienen bij de International Labour Organisation, een proces dat jaren in beslag neemt.

Hijink: ‘Minister Koenders moet er nu voor zorgen dat de mensen die bij het Europees Octrooibureau werken gewoon naar de rechter kunnen stappen. Het mag niet onbestraft blijven dat mensen onderdrukt worden en vervolgens hun recht niet kunnen halen.’ Doordat het EOB een internationale organisatie is, is het namelijk immuun voor een groot deel van de Nederlandse wetgeving. Ook in Nederland gaat het om 2700 werknemers. ‘Door het protocol van immuniteit aan te passen kan Koenders ervoor zorgen dat het octrooibureau, maar ook andere internationale organisaties, het Nederlands arbeidsrecht respecteren.’