ROOD kiest Huisjesmelker van het jaar

ROOD, jong in de SP heeft huisbaas Soner Sari van woningcomplex HiCondo te Amsterdam gekozen tot ‘Huisjesmelker van het Jaar 2017’. De oneervolle titel wordt dit jaar voor de tiende keer uitgereikt aan de slechtste huisbaas, corporatie of bemiddelaar van Nederland. Sari verhuurt ‘luxe’ studentenwoningen in Amsterdam. Hij weigerde zijn pand fatsoenlijk op te leveren, doet nauwelijks aan onderhoud en intimideert en bedreigt zijn huurders.

ROOD-voorzitter Merel Stoop: 'Wat deze huisbaas allemaal flikt is bizar. Vooral de intimidatie gaat erg ver: hij laat huurders zwijgcontracten tekenen en is zelfs veroordeeld voor het fysiek mishandelen van een van zijn huurders.' Als prijs ontving Sari een bokaal, die door een woordvoerder in ontvangst werd genomen.

Uit veel verschillende steden heeft ROOD klachten over huisjesmelkers ontvangen. De meest gehoorde klachten gingen over achterstallig onderhoud, te hoge huren en intimidatie van de huurder door de huisbaas. De jury, bestaande uit SP-Kamerlid Sadet Karabulut, woningconsulent Gert Jan Bakker (onafhankelijk jurylid) en voorzitter van ROOD Merel Stoop, koos Sari unaniem tot winnaar. J. Boos is huurder bij Sari: 'Mijn woning is niet fatsoenlijk opgeleverd af en ik voel me er niet veilig. Dat is het allerergste: dat je je niet veilig voelt in je eigen huis. Sari bedreigt mensen en schuwt geweld niet.'

Er staat in Nederland 8,7 miljoen m2 aan kantoorruimte leeg en daarnaast is er een kamertekort. Er is dus sprake van woningnood naast leegstand. ROOD en de SP pleiten voor het terugdringen van het kamertekort en het bijbouwen van meer betaalbare huurwoningen. Ook moet er een landelijk vergunningenstelsel komen voor grote verhuurders. De vergunning moet afgepakt worden bij verhuurders die de fout in gaan. Ook moet intimidatie heel serieus aangepakt worden door de politie. Stoop: 'Huurders als Sari komen talloze keren in opspraak, maar kunnen gewoon doorgaan met het uitbuiten van hun huurders. Dat moet worden aangepakt!' De 'prijs' werd door huurders en ROOD onder begeleiding van vlaggen, confetti en ballonnen aangeboden. Een woordvoerder van Sari nam deze in ontvangst.

Lees hier het juryrapport.