Succes SP: een apart bestuursrechtelijk hof

Het voorstel van SP-Kamerlid Michiel van Nispen om de Centrale Raad van Beroep (CRvB) als één van de drie hoogste bestuursrechters om te vormen tot een apart, vijfde gerechtshof is vandaag door de Tweede Kamer aangenomen. Hiermee wordt voorkomen dat de CRvB wordt verdeeld over de huidige vier gerechtshoven en daarmee de rechtseenheid, kennis en expertise wordt versnipperd. Met een apart bestuursrechtelijk hof blijven deze juist behouden. Ook is het voorstel van de SP gesteund om een andere hoogste bestuursrechter, namelijk het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb), onder te brengen bij het gerechtshof Den Haag.

Er is veel kritiek geweest vanuit de rechtspraak, de wetenschap en de oppositie op het wetsvoorstel van de regering waar het SP-voorstel op is gebaseerd. In dit wetsvoorstel wordt de rechtsprekende taak van de Raad van State uitgebreid met die van het CBb en de CRvB zou worden versnipperd over de gerechtshoven. Van Nispen: 'Deze plannen zijn nadelig voor de kennis en expertise van zowel CRvB als CBb. Ofwel houden deze op te bestaan ofwel worden deze verspreid wat de rechtseenheid niet ten goede komt. Bovendien hou je de schijn van partijdigheid in stand nu de Raad van State recht blijft spreken, terwijl ze ook de regering adviseert over wetsvoorstellen.'

Naar aanleiding van het door de Tweede Kamer omarmde SP-plan is de regering van plan om het wetsvoorstel in te trekken. Hierdoor zal het voorstel voor een bestuursrechtelijk hof ook komen te vervallen. 'Een bizarre beslissing,' aldus Van Nispen. 'Een democratische meerderheid heeft besloten dat er een vijfde gerechtshof voor bestuursrechtzaken moet komen en dat de zaken van het CBb bij de rechtspraak thuishoren. Dit is de kans om voor eens en voor altijd een einde te maken aan de sinds 1984 lopende discussie over de toekomst van de bestuursrechtspraak. De door mij ingediende en aangenomen voorstellen zie ik juist als een goed begin van dat einde.'

Lees hier meer waarom en hoe de bestuursrechtspraak een betere toekomst verdient.