Ulenbelt: Brussel moet zich niet bemoeien met onze pensioenen

Paul Ulenbelt

‘Heel dom dat staatssecretaris Klijnsma in heeft gestemd met nieuwe Europese pensioenregels.’ Dat zegt SP-Kamerlid Paul Ulenbelt. Donderdag zette de staatssecretaris overhaast haar handtekening onder een nieuwe Europese Pensioenrichtlijn. Door deze richtlijn kan Nederland zeggenschap verliezen over het grote opgebouwde pensioenvermogen.

Ulenbelt: ‘De Nederlandse pensioenfondsen bezitten gezamenlijk ruim 1400 miljard. De Europese regels maken het mogelijk dat de pensioenfondsen gaan verhuizen naar landen met minder toezicht. Zo verliest Nederland de controle over het pensioengeld en daarmee lopen we een enorm risico voor de toekomst.’

Ook hekelt Ulenbelt het feit dat de Europese Unie zich op deze manier bemoeit met de Nederlandse pensioenen. ‘Nederland beweert altijd het beste pensioenstelsel ter wereld te hebben. Toch hebben de afgelopen jaren veel mensen pensioen in moeten leveren. Dat moet anders! Maar die keuzes worden gemaakt in Nederland, niet door politici in Brussel,' aldus Ulenbelt.