Van Dijk: Project Onderwijs2032 is luchtfietserij

Het project Onderwijs2032 van staatssecretaris Sander Dekker is een postmoderne hutspot. Dat zegt SP-Kamerlid Jasper van Dijk bij het debat vanavond. 'Het advies is een déjà vu van het Nieuwe Leren tien jaar geleden: veel nadruk op vaardigheden en afgeven op vakkennis. Leerlingen die hun eigen leerpad kiezen en schoolvakken vervangen door ‘kennisdomeinen’. Het leidt tot een verwatering van het curriculum, want scholen kunnen lukraak gaan shoppen in schoolvakken die ze willen aanbieden. Vakken als geschiedenis, aardrijkskunde en economie kunnen binnenkort verdwijnen. De parlementaire Commissie Dijsselbloem had ons nu juist geleerd dat we af moeten van dit soort onderwijsvernieuwingen die neerkomen op onderwijsvernielingen. Blijkbaar wil Dekker terug naar het verleden.'

Van Dijk constateert ook dat het Advies Onderwijs2032 niets doet aan de huidige problemen in het onderwijs. Dat wordt gekenmerkt door hoge werkdruk en grote klassen. Zolang leraren geen extra tijd krijgen voor dit soort grote hervormingen, blijft het bij luchtfietserij. In Schotland liep een vergelijkbare hervorming uit op stakingen van leraren. Zonder extra investeringen en verlaging van de werkdruk is een dergelijk megaproject onuitvoerbaar. Dat was ook de les van de Commissie Dijsselbloem: geen vernieuwingen zonder draagvlak en extra middelen. Dijsselbloem adviseerde bovendien om grote vernieuwingen grondig te toetsen op uitvoerbaarheid. Daar is evenmin aan voldaan.'Onderwijs2032 heeft veel weg van een afleidingsmanoeuvre. Door te babbelen over onderwijs in 2032, hoopt Dekker dat we voorbijgaan aan de problemen in 2016. De problemen waar hij verantwoordelijk voor is.'

Zolang Onderwijs2032 niet voldoet aan de aanbevelingen van de Commissie Dijsselbloem, gaat de SP niet akkoord met het voorgestelde traject. Van Dijk zal daartoe een motie indienen.

Betrokken SP'ers