Kamer steunt SP: meer betaalbare en geschikte zorgwoningen

De Tweede Kamer heeft een voorstel van SP-Kamerlid Farshad Bashir aangenomen waarin staat dat de minister voor Wonen zich extra moet inspannen voor meer betaalbare en meer geschikte (zorg)woningen. Bashir: ‘Op verschillende plaatsen zijn tekorten aan betaalbare huurwoningen die geschikt zijn voor ouderen of mensen met een beperking of ziekte. Er is dus werk aan de winkel voor minister Blok!’

Maatschappelijke organisaties als GGZ Nederland, Federatie Opvang, de ouderenbond ANBO en Regionale Instellingen voor Beschermende Woonvormen stellen dat er meer moet gebeuren. Bashir: ‘De minister zegt tot nu toe dat hij het aanbod van woningen voor kwetsbare mensen wil stimuleren, maar ik zie geen concrete maatregelen. Nu moet hij dus ook echt in actie komen.’

Vandaag werd ook bekend dat driekwart van de woningcorporaties een toename ziet van verwarde huurders. Dit blijkt uit een enquête van de koepel van woningcorporaties, Aedes. In 2015 kregen corporaties 18.000 meldingen van overlast door verwarde huurders.  Als reden wordt het kabinetsbeleid en de bezuinigingen in de zorg genoemd. Op verzoek van Bashir moet het kabinet zich binnenkort verantwoorden over dit terugkerende probleem.